שיעור במאמר "כימי צאתך מארץ מצרים'' חלק שלישי
- תגיות: ניסים , עשר הספירות , אורות וכלים , קו , אחרון של פסח , פסח , ספירות
- שלח שאלה או תגובה
תקציר השיעור
תקציר השיעור הקודם:
קיימים שלושה סוגי ניסים:
א) ניסים שלמעלה מהטבע (כמו קריעת ים סוף - שהוא נעלה לגמרי מגדרי הטבע); ב) ניסים המלובשים בטבע (כמו נס פורים שהוא בעצם 'צירוף מקרים', וכל מקרה לגופו הינו מקרה טבעי לחלוטין, אך הכול רואים בבירור את יד ה' המכוונת את המאורעות); ג) ניסים המלובשים בטבע עד כדי כך שאין רואים כלל את יד ה' המכוונת אותם, וכמאמר חז"ל (נדה לא, א) על הפסוק (תהלים קלו, ד): "לעושה נפלאות גדולות לבדו" - "שאפילו בעל הנס אינו מכיר בניסו".
שרש הניסים המלובשים בטבע (ובמיוחד אותם ניסים שעליהם נאמר "לעושה נפלאות גדולות לבדו") הוא למעלה יותר, ועל כך כותב הרבי שני ביאורים:
א) נס מבטא את ה'בלי גבול' לעומת הטבע שמעצם מהותו הוא מדוד ומוגבל. כשהקב"ה עושה נס שהוא מעל לגדרי הטבע, מתגלה כוחו ה'בלי גבול' של הקב"ה. אך כשהנס מלובש בטבע, נוצר חיבור של גבול ובלי גבול יחד - שהרי בנס כזה הטבע והנס 'משתפים פעולה' יחדיו (ולא כמו בנס שהוא מעל לטבע שהטבע מתבטל לגמרי), והכוח לחיבור גבול ובלי גבול יחדיו מגיע מעצמותו של הקב"ה הנעלה הן מכוח הגבול והן מכוח הבלי גבול.
ב) הסבר נוסף: בניסים שמעל לטבע מתגלה שהקב"ה יותר חזק מהטבע, ובכוחו לשדד ולבטל את הטבע. אך בניסים המלובשים בטבע מתגלה פן עמוק יותר: שהטבע עצמו הוא אלוקות, והוא עצמו פועל בהתאם לרצון העליון.
(הרב הוסיף שלפי האמור שנס המלובש בטבע שרשו נעלה יותר, יובן מה שאמרו חז"ל (פרקי דר' אליעזר פרק מו) שלעתיד כל המועדים יהיו בטלים חוץ מפורים, שהיות שלע"ל יהיה גילוי נעלה ביותר אזי הגילוי של נס פסח יהיה טפל אליו כשרגא בטיהרא (כמו נר המאיר באמצע היום - שאור בטל באור השמש), אך נס פורים ששרשו בעצמות, לא יתבטל גם לעתיד).
באות ד' מוסיף הרבי שבכלל יש מעלה בהנהגת הטבע דווקא, שבה יש את עניין הנצחיות, שהרי צבא השמים קיים במשך ששת אלפי שנה, באופן של "לא ישבותו" (בראשית ח, כב), וגם צבא הארץ הרי המין קיים (ע"י כוח ההולדה) באופן של נצחיות, וזה מורה על נצחיות הבורא.
הרבי כותב שאמנם יש מעלה בנס שכשרואים נס אין צריך להתבוננות (כמו בהנהגת הטבע שזקוקים להתבוננות בכדי לראות את הבורא דרך הטבע), ועוד מעלה בנס שנס הוא למעלה מהעולם המוגבל, אך מטעם זה עצמו יש מעלה בהנהגת הטבע שהיא דווקא חודרת בתוך העולם ומגלה בו אלוקות.
* * * * *
עשר הספירות
סיבה עמוקה יותר לכך שע"י הנהגת הטבע דווקא מתגלה אלוקות, עפ"י המבואר במאמר של הרבי הרש"ב נ"ע (ד"ה החודש הזה לכם) שב'המשך תרס"ו' (=ספר הכולל את המאמרים שנאמרו ע"י הרבי הרש"ב בשנת תרס"ו, שמאמרים אלו הינם 'המשך' אחד. הרב סיפר באריכות את ההיסטוריה של אמירת ה'המשך' הזה, וכן סיפר על המשך מפורסם נוסף - 'המשך תער"ב'), שם מבואר שאמנם החיות האלוקית שמחיה את הנבראים הינה חיות מצומצמת ומוגבלת המתאימה לאותו נברא פרטי (שלכן יש אלפי סוגים של נבראים שונים זה מזה - הכול בהתאם לחיות המלובשת בהם), אך שרש החיות של הנבראים הוא מ'אור הקו' ששרשו מאור אין סוף שלפני הצמצום, שמשם מגיע עניין הנצחיות שבנבראים.
בכדי להבין את העניינים שהוזכרו עתה (אור הקו, אור א"ס שלפני הצמצום) עלינו לתת ביאור קצר אודות הספירות העליונות.
לפני שניכנס להסברת מהות הספירות, חשוב להדגיש ולהקדים כי הספירות אינם מציאות עצמאית, והם אינם ישות נפרדת מהבורא. להמחשת העניין נשתמש במשל: אדם הכותב דבר מה בעט. אם נשאל מי כתב? נקבל על כך מספר תשובות. מי שראה רק את העט - יאמר שהעט כתבה. מי שראה את יד האדם הכותבת, יאמר שהיד היא זו שכתבה באמצעות העט. מי שמתבונן יותר יאמר שישנו כח (המגיע מהנפש) שהוא הניע את היד ואזי היד כתבה באמצעות העט. כך הוא גם בספירות, אמנם יש בהם כוחות מסויימים כמו חכמה, חסד (וכפי שיוסבר בהמשך) אבל הם אינם כוחות וישויות עצמאיות, אלא הבורא משפיע לעולם חכמה וחסד דרך הספירות.
הספירות, כשמם כן הוא. ישנה ספירת החכמה, שעניינה הוא חכמה אלוקית, וישנה ספירת החסד שעניינה הוא השפעה אלוקית לנבראים. וכך כל הספירות קיימים למעלה כפי שעשר כוחות אלו קיימים באדם למטה, כמובן שאצלנו כוחות אלו הם מוגבלים ביותר, ולמעלה הם באין ערוך לגמרי, כפי שניתן להבין למשל מהעובדה הפשוטה שהחכמה שלנו למטה אפילו אם תהיה זו החכמה העמוקה ביותר, הרי חכמה זו לא תוכל לברוא יש מאין, ואילו חכמתו של הבורא מהווה את כל העולמות מאין ליש וכפי שנאמר (תהלים קד, כד): "כולם בחכמה עשית".
גוף האדם העליון
הספירות מתוארים גם כאיברים, וכפי שנאמר ב'פתח אליהו' (הקדמת תיקוני זהר): "חסד דרועא ימינא, גבורה דרועא שמאלא" (='חסד' יד ימין, 'גבורה' יד שמאל) וההסבר הוא כפי שאמרנו קודם, כפי שכשהאדם רוצה לתת דבר מה לחברו (חסד) הוא נותן לו זאת ביד ימין, כך כשהקב"ה משפיע לעולם חסד באמצעות ספירת החסד אזי ספירה זו נמשלת ליד ימין, אך פי שבמשל לא היד היא שמשפיעה אלא האדם, כך גם בספירות הקב"ה הוא זה שמשפיע באמצעותם.
וכך כל הספירות נקראים על שם אותו איבר התואם להם: חכמה - מוח; בינה - לב; חסד - זרוע ימין; גבורה - זרוע שמאל; תפארת - גוף (בטן וחזה); נצח והוד - רגל ימין ורגל שמאל; יסוד - אבר הברית, מלכות - פה (דיבור), ועד לכתר שהוא 'קרקפתא' (=גולגולת הראש), והרי גוף מושלם, 'גוף' אדם העליון, אלא שכאמור זו רק הגוף, האיברים כביכול, אבל ל'גוף' זה יש נשמה, שזה האור הבא מהקב"ה שמלבש ופועל באמצעות הספירות, וכנ"ל.
(בדרך כלל, מחלקים את הספירות לארבע קטגוריות: רצון (כתר); שכל (חכמה, בינה, דעת); מידות (שש הספירות חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד) ודיבור (מלכות). הרב האריך שהדיבור הוא רק כלי בו האדם מגלה את השכל והמידות - לזולתו, והיינו שהדיבור הוא אך ורק בשביל הזולת, וכן למעלה שע"י דיבורו של הקב"ה (עשרה מאמרות) נתהוו כל הנבראים).
אורות וכלים
כפי שביארנו, הספירות הם 'גוף' ובתוכם יש את הנשמה שזהו האור הבא מהקב"ה ומתלבש בספירות. וכפי שמקובל לכנות זאת - 'אורות' ו'כלים' - האור הוא ה'נשמה' המלבשת בספירות, והכלי הוא 'גוף' הספירה.
וזו כוונת הרבי במה שמביא ממאמר אדמו"ר הרש"ב, שאמנם חיות הנבראים היא מוגבלת, וזאת מכיוון שחיותם 'עוברת' מאת הקב"ה ע"י הספירות שהם כוחות מוגבלים (ביחס לקב"ה שהוא אין סוף), אך היות והחיות לא מגיע מהספירות עצמם, אלא החיות הינה בעצם מאור א"ס (ורק שהחיות 'עוברת' דרך הספירות, וכמו במשל העט שבוודאי לא העט כותב, אך כותבים באמצעותו) אזי מתגלה בנבראים כוח הא"ס ע"י עניין הנצחיות שבהם.
אור הקו
וזו הכוונה במה שהרבי מביא בשם אדמו"ר הרש"ב, ששרש החיות של הנבראים היא מאור הקו, שבקבלה ה'אור' המתלבש בתוך הספירות, נקרא בשם 'אור הקו' - וזאת משום שהוא בא לבטא את השפע הנמשך מאת הקב"ה שהוא בלתי מוגבל לנבראים שלמטה, ולכן הוא נמשל לקו - שכפי שקו הוא דק, ויש לו נקודת התחלה ונקודת סיום, כך אור הקו מביא את השפע מלמעלה, וזו נקודת ההתחלה שלו, ומשם הוא ממשיך קו דק (כדי שיוכל להאיר בנבראים שלמטה) ללמטה, וכפי שמבואר בכמה מקומות שראשית הקו (היינו היכן שהוא קרוב לנקודת המוצא שלו) משם חיות עולמות העליונים, ומסיום הקו (שהוא רחוק מנקודת המוצא שלו) חיות העולמות התחתונים.
ב"ה נמשיך להרחיב בעניין 'אור הקו' - בשיעור הבא.
נכתב ע"י: שמואל אלבום
- המשך יבוא -