משה
29/01/2014
|
נשיא הדור
מדוע לא חושבים את ר’ מ"מ מויטעבסק כאחד מנשיאי הדורות?
ר’ מנחם מענדל מויטעבסק נחשב כרבו של האלטער רעבע ועל דיברותיו (כמסורת ביד החסידים) מבוסס ספר התניא, ולאחר שנסתלק הר’ המגיד הוא היה למנהיג תנועת החסידים וא"כ למה הוא אינו נחשב כנשיא
|
שמואל אלבום
30/01/2014
|
הגיע זמן הגילוי דחב"ד
לולא דמסתפינא, אולי י"ל דלאחר הסתלקות המגיד, כבר הגיע הזמן שיתגלה בעולם תורת חסידות חכמה בינה דעת דווקא, באופן של הבנה והשגה (ובשונה מחסידות הכללית שהיא באופן של ’קיצור’ ו’נקודות’ כידוע) ולכן, אף שרבינו הזקן קיבל מהרמ"מ מהאראדאק, אין מחשיבים אותו ממש בשלשלת הנשיאים, שמאותה עת שהגיע זמן התגלות תורת חסידות חב"ד יש למנות רק הנשיאים המבארים חסידות זו בהרחבת הדעת ובהבנה והשגה.
ולאידך, הבעש"ט והמגיד נמנים, כיוון דאז עדיין לא הגיע זמן התגלות החב"ד.
ומה שרבינו הזקן קיבל ממנו, אין זה קושיא כלל, שהרי רבינו הזקן קיבל גם (הרבה יותר) מר’ אברהם המלאך, ומר’ יששכר דב קאבלניקער וכו’ ובוודאי צדיקים אלו אינם נמנים בין הנשיאים.
וכ"ז כתבתי בדרך אפשר, ואין לנו עסק בנסתרות.
|
מערכת האתר
31/01/2014
|
הרבי שואל זאת!
והנה תשובת המשפיע הרה"ח ר’ דוד אופן שליט"א כפי שכתב ושלח לנו:
הרבי בשמח"ת תשמ"ח שאל את השאלה הזו מדוע אין מונים את הרמ"מ מוויטעבסק בתור א’ מה’חסידישע אושפיזין’ ותוכן הביאור הוא, שנשיאי חב"ד הם שייכים לכלל ישראל, ואנו מונים רק מה ששייך לכלל ישראל, ומשא"כ הרמ"מ מוויטעבסק היה באמת רבו של אדה"ז, אבל עניין זה לא שייך לכלל ישראל.
|
שמואל י
31/01/2014
|
רבינו הזקן היה 'תלמיד חבר' שלו
שלום וברכה!
בספר השיחות בלה"ק לאדמו"ר הריי"ץ נ"ע עמ’ קכב אות ב מתואר אדה"ז כתלמיד חבר להרמ"מ מהאראדאק (הלא הוא הרמ"מ מוויטעבסק), וממילא פשוט שלא היה בטל אליו כחסיד לרבי.
ובלקוטי דיבורים בלה"ק ח"א עמ’ 44 אות כה מביא שאדה"ז היה יותר מחודשיים אצל הרה"ק ר’ אברהם המלאך וקרא לו רבי בן רבי, והיה רק מספר פעמים אצל הרמ"מ [ולא מוזכר שהתייחס אליו כרבי] ע"ש. ומכ"ז משמע שאדה"ז לא התבטל אליו כרבי, וממילא לגבינו אין הוא נכנס בכלל הנשיאים.
הצלחה רבה, וכט"ס
|
אהרן דרברמדיקר
31/01/2014
|
ר’ צבי בן הבעש"ט
מעניין לעניין באותו עניין:
לכאורה יש לשאול גם בנוגע לר’ צבי בן הבעש"ט, שהוא אף נהג בפועל בנשיאות במשך כשנה אחרי הסתלקות אביו, ורק לאחריה ’העביר’ הנשיאות להרב המגיד ממעזריטש, והיות שנהג בפועל בנשיאות, מדוע אין שום התייחסות איליו כנשיא?
|
משה
31/01/2014
|
מהו נשיא הדור
מהתשובות שקבלתי הבנתי שאכן, ראוי היה שר’ מ"מ מויטעבסק אכן יהיה א’ מנשיאי הדור, אך הוא אינו נמנה ככזה משום שנשיא זהו אדם שקשור לכלל ישראל.
האם מישהו יוכל יותר להסביר מהו עניינו של נשיא, (אני יודע את המוסבר ב’ואתה תצווה’ שהוא רעיא מהימנא עם כל הפירושים שבזה) ברצוני להבין מהו הקשר של נשיא אל העם ועל פי מה נקבע מי הוא
|
מערכת האתר
02/02/2014
|
ראש בני ישראל
שלום וברכה!
הקשר של הנשיא והעם מבואר בארוכה בתניא פרק ב’ וראה בנו"כ התניא שם.
עפ"י מה נקבע מיהו הנשיא? זה נקבע משמיא, וא"ת כיצד נדע אנו שפלוני בן פלוני הוא הנשיא, הנה על זה כבר נכתב שרשור ארוך במדור זה בעבר - היכנס כאן, ואם יהיו עוד שאלות, שאל וב"ה נענה כמיטב יכולתנו.
|
ש.ל.
09/02/2014
|
בנוגע לר’ צבי בן הבעש"ט
בנוגע לר’ צבי בן הבעש"ט שאינו נמנה בין הנשיאים,
לכאורה הביאור הוא ’גָאר בפשטות’, שכיוון שרצונו של אותו צדיק היה שלא יהיה נשיא ומנהיג (ואולי הבין משמיא שעליו להיות על דרך השמונה נסיכי אדם המבוארים בתורה אור בדרושי חנוכה שבפרשת מקץ) א"כ עלינו לכבדו ולקיים רצונו כפי שצווה.
(ובוודאי לא דמי לנשיא שהי’ אצלו עניין ההסתלקות, שמה כאן עומד ומשמש אף להלן עומד ומשמש - סוטה יג, ב. ופשוט).
|