עזריאל לוי
23/01/2014
|
נשמה ומצוות
בתורה אור פרשתנו (משפטים) ד"ה שש שנים יעבוד:
"כתיב ואברהם זקן בא בימים באינון יומין עלאין. והיינו היומין הם לבושים הנעשים להנשמה מהתורה ומצות . . והיינו שלבושים אלו הם כדי שתוכל הנשמה להנות מזיו השכינה ולאשתאבא בגופא דמלכא שזהו ע"י לבושים אלו הנעשים מהתומ"צ ששרשן מאד נעלה מבחי’ גופא דמלכא ממש רק שירדו להיות לבושים" וכו’.
כלומר: כדי שנשמה שהיא בעלת גבול תוכל ליהנות מזיו השכינה - זקוקים למצוות שמהם נעשה ’לבוש’ לנשמה, ועל ידו תוכל לקבל את האור (וראה באריכות באגה"ק בתניא סי’ כט, ובד"ה ואברהם זקן התשל"ח ובכ"מ).
לכאורה צ"ע דמה מוסיפים המצוות על הנשמה, הרי גם הנשמה בשרשה היא חלק א-לוה ממעל ממש אלא שירדה ונעשית בחי’ נברא, וכן המצוות הם רצון העליון, וירדו ונתלבשו בעניינים גשמיים, ומאי אולמי’ האי מהאי?
|
מערכת האתר
24/01/2014
|
ההבדל בין מצוות לנשמה
שלום!
שאלתך המעניינת נשאלה באחד משיעורי הרב (ד"ה ואברהם זקן התשל"ח - שיעור שני) והרי תשובתו לפניך כפי שנלקחה מתמליל השיעור שבאתר:
ההבדל בין מצוות לנשמה
הרב חידד את הבדל בין מצוות ובין הנשמה, שלכאורה מהו ההבדל ביניהם, ששניהם שרשם למעלה מעלה, ושניהם ירדו לעוה"ז. וביאר הרב, שהנשמות נקראו ’בנים’ (וכדכתיב (דברים יד, א) "בנים אתם להוי’ א-להיכם") והבן אמנם נמשך ממוח האב (תניא פרק ב), אך לאחר שנולד נעשה מהות בפני עצמו, ודביקותו באב אינה ניכרת, וכפי שאנו אומרים (בברכת ’א-להי נשמה’) "נשמה שנתת בי טהורה היא, אתה בראתה" וכו’ ולכאורה כיצד ניתן לדבר על הנשמה ולומר "טהורה היא" עוד קודם שבכלל נבראה? אלא זו דרגת הנשמה קודם שירדה ונעשית נברא, ואכן אז נקראת היא טהורה, ולאחר מכן ירדה לעולם הבריאה ("אתה בראתה") ולעולם היצירה ("אתה יצרתה") ועד לעוה"ז ("אתה נפחתה בי"), אך התורה והמצוות הם ’אור’ (וכדכתיב (משלי ו, כג) "כי נר מצוה ותורה אור") ואור תמיד דבוק במאור (=מקור האור) - שכשיש הפסק בין המאור ובין קרן האור - אזי מתבטלת כל מציאותה של קרן האור (ראה באריכות בשיעור החמישי בד"ה גדול יהיה כבוד הבית תשכ"ב).
בכבוד רב, שמואל אלבום
|
שמואל י
25/01/2014
|
קיום המצווה - מסיר ההגבלות
נקודת הענין שע"י קיום המצות למטה בגוף הגשמי וכו’ משלמת הנשמה את הכוונה של דירה בתחתונים,והוא פנימיות הרצון, ועי"ז יוצאת הנשמה מכל ההגבלות ומגיעים עד העצם, עיין במאמרי חג השבועות תשט"ז.
|