עזרא
07/01/2014
|
פרשת המן
רציתי לברר מהו מקור המנהג/הסגולה לקרוא את "פרשת המן" שניים מקרא ואחד תרגום ביום ג’ פרשת בשלח, והאם נוהגים כך בחב"ד?
|
משה
08/01/2014
|
למה התכוון האריז"ל?
סגולה זו הובאה בשם הרה"ק מרימנוב זי"ע.
ובנוגע למנהגנו:
יעויין בשיחת ש"פ בשלח תשכ"ג (תורת מנחם חל"ו עמוד 154) שם עומד הרבי על טעם השינוי שבשו"ע אדה"ז (סימן א) נפסק ש"טוב לומר בכל יום פרשת המן" ומ"מ בסידורו לא הכניס זה, שהוא עפ"י הוראת האריז"ל לר’ חיים וויטאל (שער הכוונות עניין ברכת השחר בתחילתו) שלא לאומרם.
ועצ"ע אם מה שהקפיד האריז"ל הוא על אמירה בכל יום, אבל באופן חד פעמי בדרך סגולה לית לן בה, או שיש מניעה לומר זאת אפילו פעם אחת.
ואשמח לשמוע חוו"ד הגולשים שליט"א בזה.
|
שמואל אלבום
09/01/2014
|
אין כל מניעה
למשה
המעיין בפנים בשער הכוונות יראה שהטעם לקפידת האריז"ל בזה היתה ע"ד המבואר בברכות (יב, א) שבטלו המנהג לומר עשרת הדברות בכל יום מפני המינים שהיו אומרים שאין תורה חוץ מעשרת הדברות, ועד"ז הקפיד האריז"ל שלא לקבוע את אמירת פרשת המן בתור סדר התפילה בכל יום, ובוודאי שהאומרה פעם בשנה בתור סגולה ולא בתוך סדר התפילה - אין בכך שום בעיה.
והרב מיכאל גאלאמב אמר לי, שלפלא אצלו מה שציינת מהשיחה הבלתי מוגהת, כשכ"ז מובא בלקו"ש חלק כ"ו, ובהערות 2, והערה 62 שם, וראה שם בסוף ההערה המובא מרבינו הצ"צ: "והעצה לזה הוא שיאמר האדם בכל יום או לפרקים פרשת המן בכוונה", עיין שם.
|
משה וויס
28/01/2014
|
בענין קפידת האריז"ל
בספר אוצר הלכה סימן א סעיף ה’ ס"ק קלו, הביא בשם מחזיק ברכה דשם הביא דרק לעניין עשרת הדברות גילה לו שהטעם הוא מפני המינים וכנ"ל ולענין פרשת המן לא גילה לו הטעם.
|
שמואל אלבום
28/01/2014
|
והלא קל וחומר הוא
בכל אופן, המעיין שם בשער הכוונות יראה ברור, שהאריז"ל הקפיד יותר על עשרת הדברות (שלא לאומרם) יותר ממה שהקפיד שלא לומר פרשת המן, וא"כ אם הדבר היותר חמור (עשה"ד) הקפידא בזה היא רק שלא לומר אותן בכל יום ובקביעות, בוודאי שפרשת המן דקיל טפי, שהקפידא היא רק שלא לאומרה בקביעות.
|