מנחם
01/01/2014
|
באתי לגני סילוק השכינה בשבעה רקיעים
השאלה- היכן הם נמצאים בעולמות העליונים ה7 רקיעים הללו
באיזה עולם מאבי"ע או בעולם אחר ?
תודה מראש על המענה ע"כ .
|
המערכת
02/01/2014
|
היכן נמצאים שבעת הרקיעים
למנחם הנכבד
הפנינו את שאלתך לרב מנחם דב דוברוסקין שליט"א ממגדל העמק, והוא ענה כדלהלן:
בפשטות, דברי המדרש מתייחסים לשבעה רקיעים גשמיים. אכן ב"פירוש" על הרמב"ם (ריש פ"ג מהלכות יסודי התורה) מבואר (בנוגע למחלוקת האמוראים חגיגה יב, ב אם קיימים שבעה רקיעים או רק שתי רקיעים) שהשמים "הנראים" הם רק שתי רקיעים, והחמישה רקיעים שלמעלה מהם הם רקיעים "רוחניים" (ולכן מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי), אך אין הכוונה בזה לרקיעים רוחניים ממש כמו עולמות רוחניים עליונים, אלא על הדרך שאנו אומרים שהשכל הוא רוחני, או משל מכוון יותר - הגן עדן שבו היה אדה"ר, שבוודאי הוא מקום גשמי, אלא שהוא גשמי מזוכך ביותר שאנו איננו יכולים לראותו (וכמו הגלגלים המבוארים ברמב"ם שם).
ודבר זה מוכח מלשון הגמרא (חגיגה יג, א) ש"מן הארץ עד לרקיע מהלך חמש מאות שנה, ועוביו של רקיע מהלך חמש מאות שנה, וכן בין כל רקיע ורקיע" והיינו שנותן לזה מידה וגבול במהלך וכו’.
ולרקיעים אלו בד"כ הכוונה כשמופיע רקיעים בלשון חז"ל.
עם זאת, בוודאי ישנם גם בעולמות הרוחניים (ולדוגמא בעולם האצילות) ז’ רקיעים שהם עניינים רוחניים (וכפי שאנו רואים בנבואת יחזקאל (א, כב) "ודמות על ראשי החיה רקיע כעין הקרח הנורא" וגו’, וכן בתניא (שער היחוד והאמונה פ"ה) "כי מהתפשטות שתי מדות אלו נמתח רקיע על הנשמות שבג"ע") - וכפי שגם מובן ממה שהמדרש מקביל בין הרקיעים לשבעת הצדיקים שהם כנגד ז’ מידות דאצילות.
וראה בכ"ז במכתב הרבי (אג"ק חלק כב עמ’ שי) ובהנסמן שם מלקו"ת פרשת אמור (ושם איתא בהדיא לגבי המהלך דת"ק שנה שבין רקיע לרקיע שהוא גם בגשמיוות וגם ברוחניות - ראה שם דף לה, ג).
ש. אלבום - בשם הרב דוברוסקין שליט"א
|
מנחם
02/01/2014
|
למעשה היכן 7 הרקיעים הללו נמצאים ?
אודה לכם אם תעשו סיכום למעשה מכל הפילפול הנ"ל
(האם משמע מהנ"ל שזה הוא בעולם האצי’ ? )
|
מערכת
03/01/2014
|
סיכום הפלפול
סיכום הפלפול:
הרקיעים המובאים במדרש נמצאים בעולם הזה הגשמי - אלא שהם מזוככים מאוד, וכמו הגלגלים שעליהם כותב הרמב"ם (הובא בתשובתי הקודמת) שמציאותם זכה ביותר עד שהעין הגשמית לא יכולה לראותם, אך בוודאי ששייכים הם לעוה"ז הגשמי.
במקביל כתבתי כי כל מה שיש כאן קיים גם למעלה, ולכן גם בעולמות עליונים ישנם עניינים רוחניים המקבילים לשבעת הרקיעים, וכמו ז’ מידות דאצילות, אך לא על זה מדובר במדרש.
אקווה שכעת יובנו הדברים, ואשמח אם תעדכנני בתגובה חוזרת באם הפעם יצאו הדברים שמחים ומאירים.
|
מנחם
04/01/2014
|
שבעת הרקיעים
יישר כוח גדול על התשובה הברורה והמסכמת .
|
פלוני
05/01/2014
|
לפ"ז אין מובן תוכן המאמר!
לאור האמור ששבעת הרקיעים המבוארים במדרש הם רקיעים גשמיים, אין מובן מה ה’רעש’ כ"כ ע"ז שנסתלקה השכינה מארץ לרקיע, הרי גם הרקיע שייך לעוה"ז הגשמי (וכמו ה’גלגלים’ הובאו לעיל - שוודאי שייכים הם לעוה"ז הגשמי)?
|
אלמוני
05/01/2014
|
סיבת הרעש
לפלוני שליט"א,
בנוגע לשאלתך, י"ל דבכל זאת כשהשכינה נמצאת כאן בארץ - פירוש הדבר שאנו חשים בה ואנו חיים חיים אלוקיים וכפי שיהיה בגאולה העתידה, אך כשהשכינה מסתלקת לה לרקיע - הגם שהרקיע נקרא ’גשם מזוכך’ אך אנו איננו יכולים לחוש גם ב’גשם מזוכך’ - וכפי שאין אנו יודעים היום היכן הגן עדן (שבו היה אדה"ר) - שמפשטות הכתובים מוכח להדיא שהוא מקום גשמי כאן בעוה"ז, אלא שהוא זך ביותר, ואפילו מציאות הגלגלים אין אנו יכולים לחוש כדכתב הרמב"ם (ריש פ"ג מהלכות יסוה"ת), ופשוט.
|
יום טוב
05/01/2014
|
הרב בעצמו מדבר על כך בשיעור - הכנסו!
לכל השואלים והעונים והמגיבים שיחיו
בשיעור הראשון בד"ה באתי לגני (הא’) התשל"ד שהועלה זה עתה כאן באתר, הרב בעצמו מתייחס לשאלה זו, וקובע חד משמעית שהרקיעים עליהם מדובר במדרש הם רקיעים רוחניים!!!
היכנסו עכשיו ללינק: http://www.chasidut.tv/nd2013/contents.asp?aid=113893, וצפו החל מהדקה 13:30 ואילך (כמה שניות בודדות).
בכבוד רב
|
מערכת האתר
05/01/2014
|
"אין החי מכחיש את החי"
אכן כך, ו"כל העם רואים את הקולות"...
יישר כוח עצום!
ושתזכה ליום שכולו טוב!
|