יואב
11/12/2013
|
כִּי בְּצֶלֶם אֱ-לֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם
שלום לרבנים ולגולשים שליט"א
בתחילת ספר בראשית נאמר כמה פעמים שהאדם נברא בצלם א-להים (בראשית א, כו-כז; ט, ו) רציתי לשאול כיצד מפרשת זאת תורת הסוד והחסידות. אשמח אם תרחיבו ככל שניתן במסגרת זו.
|
מערכת האתר
11/12/2013
|
צלם א-להים
ליואב הי"ו.
באופן כללי ניתן לומר שבנפש האדם קיימים
עשרה כוחות המקבילים לעשר הספירות העליונות (תוכל לראות הסבר קצר על הספירות כאן בפורום
- בתשובה לנדב ש. מתאריך 05-12-2013). יתרה מזו: גם גוף האדם מקביל לעשר ספירות
אלו כפי שמתואר בהרחבה ב"פתח אליהו" (הקדמת התיקוני זהר) שם נעשית הקבלה
של כל אברי האדם לספירות העליונות.
בעומק יותר, מוסבר בתורת הסוד כי אותיות
המילה ’צלם’ רומזות לחמשת חלקי הנשמה, וכדלהלן:
כידוע בנשמה קיימים חמישה ’אורות’, שסדרם
מלמטה למעלה הוא: נפש, רוח, נשמה, חיה ויחידה.הסבר קצר על כל אחד מהאורות הללו: נפש
- הכוח המחיה את הגוף; רוח - מידות (רגשות); נשמה - מוחין (שכל); חיה - רצון שלמעלה
מהשכל; יחידה - עצם הנשמה. אורות אלו מקבילים לספירות (כאמור לעיל) שכן הכוחות נר"ן
(נפש, רוח, נשמה) מקבילים לתשעת הספירות העליונות המחולקים גם הם לג’ קבוצות: חב"ד
(חכמה בינה דעת) חג"ת (חסד גבורה תפארת) ונה"י (נצח הוד יסוד), נפש מקבילה
לנה"י (המידות השייכות להנהגה בפועל) רוח מקבילה לחג"ת (המידות לכשעצמן) ונשמה
לחב"ד (שכל). זו הסיבה שכוחות הנר"ן נרמזות באות צ’ ד’צלם’, שכן צ’ הוא
9 פעמים 10, והיינו תשעת הספירות חב"ד חג"ת נה"י כפי שהן באות בתור
’פרצוף’ (שכל ספירה כלולה מכל העשר ספירות - כפי שאנו רואים בספירת העומר "חסד
שבחסד" "גבורה שבחסד"). ה’חיה’ נרמזת באות ל’ שכן ה’חיה’ מאירה לנר"ן
שלמטה ממנה, ועל כן היא נחלקת לג’ אורות (כנגד הנר"ן), ונרמזת באות ל’ ד’צלם’
שהיא ג’ פעמים 10, והיחידה שמאירה גם לנר"ן וגם ל’חיה’ אזי היא נחלקת ל-4 אורות
כנגד הנרנ"ח, ולכן נרמזת כמובן באות ם’ ד’צלם’ שהאות מ’ היא 4 פעמים 10.
כמובן שהדברים נכתבים כאן בקיצור נמרץ,
ותן לחכם ויחכם עוד
בברכה
|
יעקב יצחק
11/12/2013
|
ההבדל בין יהודי לגוי
לאור הנ"ל התעוררה אצלי שאלה:
אם ’יחידה’ היא עצם הנשמה, א"כ כיצד זה יתאים עם המבואר בתורת החסידות שלגוי אין יחידה, כיצד ניתן לומר שלגוי אין את עיקר הנשמה? שאלה זו אף מתגברת לאור המבואר בכמה מאמרים שיחידה מקבילה לתענוג שלמעלה מרצון, וכי גוי אינו מתענג?
|
שמואל אלבום
11/12/2013
|
אשר בחר בנו מכל העמים
ליעקב יצחק
בכדי לענות לשאלתך עלינו להבהיר מהו ’עצם הנשמה’. עצם הנשמה הוא האלוקות שבנשמה, המקום שבו ה’ניצוץ בורא’ שבנשמה (ראה הערה 21 (מאת כ"ק הרבי) בד"ה באתי לגני התש"י) וזהו ההבדל שבין ישראל לעמים: אצל היהודי הניצוץ האלוקי שייך אליו ומאיר בנשמתו הפרטית, אך אצל הגוי למרות שהכל מתהווה מכח האלוקי, אך הכח האלוקי אינו קשור אליו והוא מהווה אותו באופן שהוא מובדל ממנו ואינו מתאחד אתו (זו הסיבה שבקדושה יש עשר ספירות, ולא י"א, ובקליפה יש י"א כתרין דמסאבותא (עץ חיים שער יא (שער המלכים) פרק י) - שכיוון שהניצוץ האלוקי המחיה את הקליפות אינו מתאחד עמהן, לכן הוא נמנה בפני עצמו, ואזי מספרם הוא י"א). מה ששאלת בקשר לתענוג, הנה באותם מקומות ששם מבואר שהיחידה קשורה בעניין התענוג - אין הכוונה לתענוג המורגש, שזה כמובן יש גם לגוי, אלא הכוונה לתענוג הבלתי מורגש שזהו עניין עצם הנשמה, וכפי שנתבאר.
ומבואר ההבדל בין גוי לזרעו של יעקב ויצחק (ואברהם).
שמואל אלבום - בשם הרב יוסף יצחק אופן
|