אריה לייב
11/12/2013
|
משל ומליצה
משל ידוע שמובא במקומות אין ספור בחסידות על אור ומאור. בפרט חידוש של אלטער רבי שאור הוא מעין המאור. מה נמשל מזה (גם לעבודה)?
|
המערכת
19/12/2013
|
אור ומאור
שלום!
באופן כללי משל זה הובא לבאר כיצד ישנו דבר שכל מציאותו אינה אלא מקורו. לדוגמא: בתניא פרק ג כותב רבינו הזקן שהשכל ’מוליד’ מידות. והנה, למרות שהמידות הן לפי ערך השכל, "כי הקטן חושק ואוהב דברים קטנים פחותי הערך לפי שששכלו קטן וקצר להשיג דברים יקרים יותר מהם" (שם פרק וא"ו), אך בכל זאת כשהשכל הוליד את המידה, ישנה גם מציאות המידה הגם שברור מה מקורה.
לעומת זאת באור היוצא מן המאור חוץ ממה שהאור הוא בדוגמת המאור (שאם המאור חזק אזי גם אורו חזק) הנה לאור שום מציאות לעצמו כלל, וכל מציאותו היא גילוי מקורו - המאור.
והעניין בעבודה בדרך אפשר (לא צויין בשאלה מאיזה מאמר דא"ח הנך שואל, ועל כן ניתן לענות רק באופן כללי ביותר): הביטול לקב"ה בתכלית, כמו הנבראים שבים שחשים במקורם, ועד שכל מציאותם היא מציאות המים וכדעת רשב"ג (מקוואות פ"ו מ"ז) שדגים שבים אינם חוצצים (לעניין טבילה במים) - שכל מציאותם היא - מקורם (המים).
בהצלחה,
המערכת
|