התגלות הנפש האלוקית
לארי’ לייב היקר!
הפנינו את שאלתך המרתקת לרב יוסף יצחק אופן שליט"א, וכך הוא ענה:
לנשמה יש כמה חלקים, ובכללות: נר"ן = שכל ומידות; חיה=רצון שלמעלה מטעם ודעת, ויחידה = כח המס"נ.
כשיהודי מתבונן בענייני אחדות ה’ וגדלות ה’ (או באותיות פשוטות - כשהוא לומד מאמרי דא"ח) והוא מתעורר ברגשות של אהבה ויראה הרי זה בכוח המידות של הנפש האלוקית, ובזה הוא גילה את הנר"ן של הנפש האלוקית.
בכדי לגלות את ה’חיה’ דרוש לעשות ’כלי’ לכך. ה’חיה’ כאמור היא הרצון שלמעלה מטעם ודעת, בכדי לגלותו אנו זקוקים לגלות את הרצון התחתון - הרצון שלמטה מטעם ודעת (כלומר הרצון שמתעורר על ידי שכל והתבוננות). בכללות, זהו החילוק בין העבודה שבימות החול לעבודה דשבת קודש. בימות החול האדם מכין את ה’כלי’ - הרצון התחתון הנ"ל, ואז "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת" (ע"ז ג, א) - שבשבת מתגלה אצלו הרצון שלמעלה מטעם ודעת, שזהו עניינה של הנשמה יתרה שיש בשבת (ביצה טז, א), שעל ידי הכנת הכלי בששת ימי המעשה מתגלה אצלו הרצון שלמעלה מטו"ד וזה מתבטא בתשוקה גדולה שיש לו לאדם לאלוקות למעלה מטעם ודעת.
וכח היחידה מתגלה כפי שנאמר בתניא אותו ציינת, בשעת מס"נ.
יהי רצון שנזכה לגילוי אור הנשמה שזו ’גאולה פרטית’ "פדה בשלום נפשי" (תהלים נה, יט) ומזה נבוא לגאולת עולמים, תיכף ומיד ממש.
בשם הרב - שמואל אלבום
|