אריה לייב
29/11/2013
|
ראש בני ישראל
בפ"ב בתניא מבואר בטוב טעם מי הוא האדם שצריך לקבל ממנו חיות.
למה האלטער רבי משתמש בלשון רבים "הצדיקים והחכמים ראשי בני ישראל" הרי ראש יש רק אחד!
הרי מכאן יכול להיות הוה אמינא שלא חייבים להיות קשורים לרבי שליט"א ח"ו. ואף שבפ"א הוזכר [קצת] צדיק יסוד עולם ,איפה קישור לענין?!
|
המערכת
30/11/2013
|
ודוד עבדי נשיא להם לעולם
לאריה לייב היקר שיחיה.
נראה לומר בפשטות כי רבינו הזקן אינו מדבר רק על עמי הארצות והמון העם שבדור אחד, אלא על כל הדורות, ולכן כותב שאותם עמי הארצות קשורים לצדיקים שבדורם, כלומר כל הצדיקים שבכל דור ודור (ולכן נוקט לשון רבים).
אך נראה לומר עוד יותר בפשטות, שאמנם "נשיא" ישנו רק אחד, אך צדיקים שהם בבחינת "ראש ומוח" ישנם הרבה, וכפי שמובן שבדור התנאים והאמוראים היו בכל דור כו"כ תנאים ואמוראים, ועד לשבעים ואחד חכמי הסנהדרין ומאה ועשרים אנשי כנסת הגדולה (שיותר משמונים מהם היו נביאים! - ירושלמי ברכות ב, ד), והגם שנשיא הוא אחד, וכמו רבינו הקדוש, והנשיאים שהיו בכל דור ודור.
שנזכה היות קשורים לצדיקים, ובפרט לנשיא הדור,
המערכת
|