שמואל אלבום
28/11/2013
|
אורות וכלים
לר' אריה לייב שי'
ראשית, גם שמדובר על 'אורות'
זה לא עצמות הבורא, בחסידות תמיד מדובר על 'אור' ו'מאור' שהאור
יוצא מהמאור (דוגמא: ישנו גוף השמש, שהוא נקרא 'מאור' (ראה בראשית א, יד-טז),
וממנו יוצא 'אור' לארץ ולדרים עליה, ומובן שה'אור' היוצא מהשמש
הוא הארה, ולא עצמות השמש), אך בכל זאת מבואר שהאור הוא 'מעין' המאור, דהיינו
שהאור אין לו מציאות לכשעצמו, וכל עניינו הוא גילוי המאור.
כעת ניגש לנושא ה'כלים'. באופן
כללי, מבואר בחסידות, שהכלים הם 'כוח הגבול' שבאין סוף (ראה עבודת הקודש
א, ח: "האין סוף הוא שלימות מבלי חסרון ח"ו, ואם תאמר שיש לו כח בבלי גבול
ואין לו כח בגבול, אתה מחסר שלימותו, אלא כשם שיש לו כח הבלתי בעל גבול, כן יש לו כח
הגבול"). כלומר: קיים כח באין סוף להגביל את העניינים ולתת להם הגדרה. וכפי שבנפש
האדם כח ההגבלה הוא כח עצמי, כך גם למעלה כח הגבול בא מעצמות אור א"ס.
בחסידות מבואר, שה'מופע' הראשוני
של כח הגבול כפי שהוא בא בעניין של הגבלה, הוא ה'רשימו' (שממנו שרש הכלים).
אחרי שהקב"ה צמצם את אורו הבלתי מוגבל (ראה 'סוד הצמצום' במדור
'מושגים בחסידות') נתגלה ה'רשימו' כלומר: 'רושם' מהאור
הבלתי מוגבל שהיה קודם הצמצום. ה"רשימו" הוא כמו אותיות שגם הם משמשים מעין
'כלי' להשכלה הכתובה בהם (שעל ידם ניתן 'לקחת' ולהבין את השכל),
וזה השרש לכל העניין של ה'כלים'.
לאחר שנתגלה ה'רשימו', חזר הקב"ה
וגילה את 'אור הקו', שהוא מעין 'צינור דק' מהאור הבלתי מוגבל שהיה
לפני הצמצום. בקו זה פועל ה'רשימו' ונותן בו הגדרה וציור. לאחר שקו זה יורד
עוד ומצטמצם ו'מתעבה', אזי הוא מצטייר ב'כלים' שהם גם כמו
'אותיות' הנותנים לאור הגדרה, והן למעשה הספירות חכמה, חסד וכו' שכל
אלו הן הגדרות ו'ציור' לאור המלובש בהן.
הוי אומר: האורות הם החיות מהבורא, הנשמה,
ואורות אלו מלובשים ב'כלי' המגביל אותם ונותן להם ציור והגדרה כחכמה או חסד
וכיוצא בזה.
כאמור, שרש ה'כלים' הוא מה'רשימו'
שהוא כח הגבול וההגדרה שבאין סוף, אך הכלים תמיד מתגלים על ידי (ויחד עם) האור, שכן
האור הוא הנשמה והחיות גם של הכלים, וכמאמר (הקדמת תיקוני זהר יז, א - אחרי שמפרט כל
הספירות) "וההוא נביעו איהו כנשמתא לגופא" (וכח הגבול עניינו הוא העלם),
ו"מהתעבות האורות נעשו הכלים" (ע"ח שער העקודים פ"ג) כלומר: באור
עצמו קיים כח ההגבלה - שהוא החלק ה'עבה' שבאור, וכח זה נמצא באור מכיוון
שאור הקו עצמו פועל בו ה'רשימו', וכח זה יוצר את הכלים.
עד כאן הביאור בקצרה. מובן שנושא זה הוא
'דק' מאד, ואין באותיות 'עבות' אלו בכדי לשמש לו כ'כלי',
וכפי בקשתך נציין לך מספר מאמרים העוסקים בנושאים אלו בהרחבה: א) שרש מצוות התפילה
(לרבינו הצמח צדק - נדפס בספרו "דרך מצוותיך") מפרק ב' ואילך, ד"ה
חסידים ואנשי מעשה עת"ר (לכ"ק אדמו"ר הרש"ב) וראה גם בהמשך תרס"ה
(לכ"ק אדמו"ר הרש"ב) עמוד רפח ואילך).
בתודה וברכה,
שמואל אלבום, עפ"י הבנתי הקלושה בדברי
הרב - בלתי מוגה.
|