שמואל אלבום
25/11/2013
|
תשובה בדברי אדמוה"ז
להלל הנכבד!
הרב התיייחס לשאלותיך, ומסר את הדברים דלהלן:
א) ראשית לא ציינת בדבריך היכן כותב רבינו הזקן את הדברים אותם הבאת בשמו, ולכן ניתן לומר הסבר באופן כללי בלבד (מבלי לבדוק בלשון רבינו הזקן בפנים האם אכן לכך הכוונה).
ובכן, באופן כללי נראה שהכוונה בזה, שעל ידי שהאדם מתבונן בזה ש"אני הוי' לא שניתי" (מלאכי ג, ו) שהפירוש בזה עפ"י תורת החסידות הוא, שאחדותו של הקב"ה לא נשתנתה ("לא שניתי") גם לאחרי בריאת העולמות, שכמו שקודם הבריאה היה הקב"ה אחד ויחיד ולא היתה שום מציאות מבלעדו ית', כך גם לאחר הבריאה אין שום מציאות נוספת, היות והעולמות אינם תופסים מקום לגביו (וכאילו לא נבראו), הנה כשהאדם מתבונן בזה, הרי הוא מגיע ל'ביטול' (שהוא מבין את אפסותו ושפלותו לגבי הבורא), שזהו העניין ד'אין' (ביטול).
והיות שהאדם הוא 'עולם קטן' (אדר"נ פל"א) ומעשיו פועלים בעולם (ובכל העולמות), אזי כשהאדם מגיע לביטול, הוא ממשיך ומגלה זאת גם בעולם, ובכך הוא מביא גם את העולם ל'אין'.
ב) בנוגע לשאלתך אודות לימוד מאמרי רבינו הזקן. היות שמדבריך מובן שכבר למדת את ספר התניא, יש להמליץ להתחיל באותם מאמרים שנדפסו על ידי מכון 'חסידות מבוארת' (למיטב ידיעתי יצאו לאור עד כה ארבעה או חמישה כרכים ובהם מאמרים על עבודת התפילה, שבת, מועדים, זמני שמחה ועוד), ואולי יש להוסיף את המאמרים המפורסמים כמו ד"ה אדם כי יקריב (לקו"ת פרשת ויקרא); ד"ה וידעת היום (לקו"ת פרשת ואתחנן) וד"ה תחת אשר לא עבדת את ה"א בשמחה (לקו"ת פרשת תבא) - אשר מאמרים אלו מבארים את יסודות עבודת ה' עפ"י תורת החסידות.
ארשה לעצמי להמליץ עבורך על שיעורי הרב הקיימים באתר בתורת רבינו הזקן, ולמשל סדרת השיעורים שעלתה לאחרונה במאמר ד"ה לא הביט אוון ביעקב (ליקו"ת פרשת בלק) אשר מלבד זאת שמאמר זה כולל בתוכו את היסודות של עבודת התפילה ומלחמת היצר ועבודת הבירורים עפ"י דא"ח, הנה בכל שיעור מסדרת השיעורים מופיע (למטה) תמליל ערוך מכל דברי הרב בשיעור.
בברכה,
שמואל אלבום - בשם הרב שליט"א
|