שואל
18/05/2020
|
פלפול והרצון העליון
תורה שבעל פה ממשיכה את הרצון העליון, אבל מה היתרון בלימוד שלי בגמרא וראשונים ואחרונים על לימוד שלחן ערוך אם בעצם הלימוד מתגלה הרצון העליון? למה לעשות את העבודה הקשה?
ראיתי באדמו"ר האמצעי שהפלפול הוא בירור של האמת מהקליפה, אבל איך זה קשור ללימוד שלי, הרי בסופו של דבר אני יכול ללמוד רק את ההלכה, חז"ל עשו את הבירור ולמה אנחנו צריכים ללמוד אותו?
בעל תשובה שאל אותי, אשמח לעזרה
|
מתרץ ומעיין
01/06/2020
|
מעלת העיון וההעמקה בגילוי רצון הבורא
לשואל הנכבד שלום וברכה!
כפי שכבר ציינת, אכן על ידי לימוד התורה בעיון והעמקה מתגלה הרצון האלוקי ונפרד מן הקליפה, וכפי שמבואר בהרחבה גם באגרת הקודש לאדמו"ר הזקן סימן כו (קמד, ב ואילך), ש"על ידי עיון ובירור הלכה פסוקה מן הגמרא ופוסקים ראשונים. . מעלה הלכה זו מהקליפות שהיו מעלימים ומכסים אותה" יעויין שם בהרחבה.
ולגבי מה ששאלת ’איך זה קשור ללימוד שלי’, הרי רואים במוחש שאינו דומה כלל ידיעת תמצית ההלכה בלבד בשולחן ערוך, לידיעתה כפי שהיא עם כל ההרחבה יחד עם המקורות בש"ס ובראשונים, וכידוע שדווקא לימוד כזה הוא הלימוד העיקרי הנדרש ואילו לימוד ההלכה הפסוקה בלבד, נועד בעיקר למי שאין עיתותיו בידו לעיין כראוי.
בנוסף לכל זה, מבואר שדווקא על ידי היגיעה בתורה וההתגברות על הקשיים בלימוד התורה, זוכים בני ישראל לגילוי העומק הפנימי והנעלה ביותר של התורה, ועד לשלימות הגילוי בזה לעתיד לבוא, בגאולה השלמה.
ועל זה נאמר : "עין לא ראתה אלקים זולתך יעשה למחכה לו", ומבואר בזוהר - "אלין אינון דדחקין למלה דחכמתא, ודייקין לה ומחכאן לה למנדע ברירא דמלה" (אלו שדוחקים ומייגעים את עצמם על דברי התורה, ומדייקים בכל מלה ומלה שבה, ומחכים ומצפים לדעת את אמיתית הדבר), ועבורם יתגלה (לעתיד לבוא) מה ש"עין לא ראתה אלקים זולתך".
וכדברי הגמרא שזה "עדן - שלא שלטה בו עין כל בריה". המקום שבו היה אדם הראשון הוא "גן עדן" ולא "עדן", וכפי שהגמרא בברכות שם ממשיכה, שמהפסוק (בראשית ב, י) "ונהר יצא מעדן להשקות את הגן" אנו למדים ש"גן" לחוד ו"עדן" לחוד. ה"עדן" נעלה מן ה"גן", ואפילו אדם הראשון לא זכה להיות בו. "עדן" זה מחכה וממתין לאותם שמחכים לגאולה ומתייגעים ב"מלה דחכמתא".
בברכת התורה והגאולה.
|