ירון
04/12/2019
|
קונטרס אחרון
שלום וברכה,
תניא יומי ו’ כסלו, קונטרס אחרון:
"אך הכלים דאצילות נעשו נשמה לבי"ע והלכך דחילו ורחימו שכליים הן כמלאכים דנשיקין"
איך התרוץ שהכלים נעשו נשמה מסביר שהדו"ר שכליים הן כמלאכים, לא הבנתי את הקשר.
|
מנחם כהו
08/12/2019
|
שני סוגי השפעה מהנשמה
לירון היקר שלום וברכה!
אדמו"ר הזקן מבאר קודם לכן, שעבודת המלאכים היא מזיווג רוחני (נשיקין), ולכן עבודתם היא עבודה רוחנית. לעומת זאת הנשמות יוצאין מהכלים, ולכן יש בהם השפעה עצמית, וכמו השפעת הטיפה שיש בה השפעה של ’עצם’.
אבל, לפי זה לכאורה היה צריך לומר שגם באהבה ויראה של הנשמות יש השפעת ה’עצם’, כי הרי הנשמות באים מהכלים ובכלים יש עניין של עצם, ואם כן מדוע הובא קודם לכן שהאהבה ויראה של הנשמות היא הארה רוחנית בלבד (בדומה למלאכים)?
על כך מבאר כאן רבינו הזקן, ש"הכלים דאצילות נעשו נשמה לבי"ע", ומהנשמה יש שני סוגי השפעה, ולכן "דחילו ורחימו שכליים הן כמלאכים דנשיקין", כי זו השפעה רוחנית והארה בלבד, בדומה לעבודת המלאכים, ואילו השפעת ה’עצם’ מתבטאת דווקא במצוות מעשיות, וכפי שהולך ומבאר בהמשך.
בברכת התורה והגאולה האמיתית והשלימה.
|
ירון
12/12/2019
|
הרעיון מובן
מנחם היקר, ברכה ושלום!
הרעיון מובן - תודה. אבל אני שאלתי נקודתית מה ההוכחה מכך ש"הכלים דאצילות נעשו נשמה לבי"ע" שזה מחייב ש"דחילו ורחימו שכליים הן כמלאכים דנשיקין" - מה הקשר בין הדברים, כלומר איך זה שהכלים דאצילות נעשו נשמה לבי"ע גורם לכך שהדו"ר הם הן כמלאכים דווקא - איך זה נגרם? מה הקשר בין הדברים שאחד גורם לשני? מקווה שהקושי שלי מובן.
שאלה נוספת - מדוע יש 2 סוגי השפעה בנשמה? מה גורם לכך?
ושאלה אחרונה בבקשה - מדוע דווקא בכלים יש ענין של עצם.
תודה מראש (:
|
מנחם הכהן כהן
14/12/2019
|
השפעה עצמית מול השפעת הארה
לירון היקר, ברכה והצלחה!
התשובות על שאלותיך, מקיפות עניינים רחבים בתורת החסידות, ואנסה לתמצת אותם בקצרה:
א. איך זה שהכלים דאצילות נעשו נשמה לבי"ע גורם לכך שהדו"ר הם כמלאכים דווקא? התשובה לכך היא, שכאשר מדובר בכלים, זו המשכה עצמית, וכמו הולדה, ואילו כאשר מדובר בנשמה, יכול להיות מזה השפעה עצמית ויכול להיות גם השפעת הארה (וכפי שארחיב בזה בתשובה לשאלתך האחרונה). ולכן, אם היה מדובר רק בכלים, בהכרח שההשפעה מהם היא עצמית בלבד, אבל מכיון שמהכלים נעשה נשמה לבי"ע, לכן כאשר מדובר בהארה של הנשמה, והיינו דו"ר שלה בלבד, לכן זה כמו הדו"ר של המלאכים, שגם הם רק בבחינת הארה בלבד.
ב. כמו בגשמיות, שהנשמה יכולה להתעורר בדברים רוחניים, ויכולה לפעול גם בגשמיות על ידי הגוף, כך גם למעלה, מה’נשמה דבי"ע’ יכול להיות גילוי הארה רוחנית, כמו המלאכים, ויכול להיות התעוררות עצמית כמו על ידי קיום המצוות בפועל.
ג. כמו שהמשכה עצמית של הולדה קיימת רק למטה בגשמיות, ודווקא בזה נמשך עצם האב, ואילו למעלה אצל המלאכים או גם בהשפעת שכל מרב לתלמיד - אין הולדה אלא רק השפעה רוחנית בלבד, כך גם למעלה, דווקא על ידי הכלים נמשך העצם, ולא על ידי הארת הנשמה, למרות שהארת הנשמה נעלית ורוחנית באין ערוך.
בברכת הגאולה.
|