אריאל
18/01/2018
|
חסד הנעלם
שלום וברכה,
הרבי מזכיר במאמר חסד, גבורה ותפארת הנעלמים,
הוא אומר ששורש האור אינסוף שלפני הצמצום הוא בחסד הנעלם,
שאלתי: איפה נמצא החסד הנעלם? בעצמות?!
תודה רבה,
יחי המלך
|
מנחם הכהן
18/01/2018
|
השורש של הספירות הגלויות
לאריאל ידידי היקר שלום וברכה!
שאלתך מעניינת ואנסה להשיב עליה על פי הידוע לי.
בתורת הסוד מוסבר, שאמנם מציאות הספירות נוצרה לאחר הצמצום, אך יש כמו ’ספירות נעלמות’ גם לפני הצמצום. אמנם בשלב זה האור למעלה מכל ציור והגדרה, ולא ניתן להגדירו כ’חסד’ או כ’גבורה’ - אך גם שם יש שורש ’נעלם’ לספירות.
נתייחס לספירות חסד גבורה ותפארת שקיימות בספירות הגלויות. גם לפני הצמצום יש ’שייכות’ לספירות אלו, כי כל הספירות כלולות ב’כח’ במאצילן – הקב"ה. זה שהיה אור וגילוי אין סופי – זהו ה’חסד’ שבאור אין סוף, כי כל גילוי והשפעה, מקביל למידת החסד. זה שהקב"ה מרומם ונעלה למעלה מעלה עד אין קץ, זהו שרש הגבורה, כי עניינה של מידת הגבורה, לא ’לרדת’ אל המקבל ולהשפיע לו, אלא ’להתעלות’ ממנו, ו’להתעלם’ בעצמותו. ספירת התפארת הגלויה היא חיבור ושילוב בין חסד וגבורה, וגם באור אין סוף שלפני הצמצום, קיימת אפשרות לחיבור גילוי והעלם יחד.
ולכן, כפי שזה בספירות הגלויות, כך זה (ב’דקות’) גם בספירות הנעלמות. גילוי אור אין סוף שלפני הצמצום מקביל ל’חסד הנעלם’, וכנ"ל, שחסד הוא גילוי. הצמצום נובע מה’גבורה הנעלמת’ שמצדה הבורא מתעלה למעלה מעלה ומתעלם בעצמותו. ואילו הקו שמחדיר את האור במקום ההעלם, נובע מ’תפארת הנעלם’ שממזגת ומאחדת גילוי והעלם.
אך לפני הצמצום אין לספירות כל מציאות של ספירות, אלא הם רק בגדר של שמותיו יתברך, וכפי שמבאר כ"ק אדמו"ר הריי"צ במאמר ד"ה ’אתה הראת’ התש"ג (סעיף כד): "בג’ שמות ברא הקדוש ברוך הוא את העולם, ואיתא בקבלה שהם בחינת חסד גבורה תפארת הנעלמים. דשם א-ל הוא ’חסד הנעלם’, והוא בחינת אור אין סוף שהיה ממלא מקום החלל, ושם אלקים הוא בחינת ’גבורה הנעלמה’, שרש ומקור הצמצום, דהרי זה שיהיה הצמצום היה על זה שרש באור אין סוף שלפני הצמצום, והיינו גבורה הנעלמה, ושם הוי’ הוא ’תפארת הנעלם’ שרש ומקור הקו".
ומוסיף, שלכן הם "נקראות שמות, להורות על זה שאינן בבחינת מציאות, כמו באדם, שהשם אינו במציאות בו כל כך כמו הכחות שהם במציאות", וכנ"ל.
בברכת הצלחה, ויחי המלך.
|
אריאל
19/01/2018
|
עוד קצת בירור
בציטוט מהרבי הריי"צ,
הגבורה הנעלמת היא גם באור אינסוף,
לא מובן, אם זה כוח שיש לאור אינסוף, שהוא יכול לצמצם את עצמו?
לכאורה, רק כוח גדול יותר יכול לצמצם כוח אחר.
תודה,
אריאל
|
מנחם הכהן
21/01/2018
|
שני הכוחות הם גילוי והארה של הבורא
לאריאל היקר שלום וברכה!
אור פירושו – גילוי. קודם הצמצום האיר בגלוי רק ’כח הבלי גבול’ (’חסד הנעלם’) של הקב"ה, ואילו ’כח הגבול’ (’גבורה הנעלמת’ - יכולתו של הבורא להסתיר על עצמו, ולפעול גם בצורה מוגבלת) היה נסתר, ולא בא לידי ביטוי. לאחר הצמצום, הקב"ה גילה את ’כח הגבול’ שלו, והסתיר את כוחו הבלי גבול. כח הגבול, נקרא גם ’רשימו’, ודווקא כתוצאה ממנו נוצרו ה’כלים’, שגם מגבילים את האור, וכדלקמן.
אמנם, לגבי הקב"ה עצמו, גם אחרי הצמצום עדיין מורגש ה’בלי גבול’, ואילו ה’גבול’ והצמצום מורגש רק לנבראים שלמטה. דוגמא: תלמידים לומדים סוגיה מסוימת, ואז נכנס הרב, ושואל אותם שאלה שמערערת את כל ההבנה שהבינו קודם. הרב יודע את התשובה, אך בשלב זה, הוא מציג בפני התלמידים רק את השאלה ללא התשובה. במצב זה, הבלבול וה’העלם’ שיוצרת השאלה, הוא רק עבור התלמידים, ולא לרב היודע את התשובה.
כך גם למעלה: הצמצום הוא רק עבור הנבראים. הקב"ה בעצמו ’יודע את התשובה’, ומצדו - הבריאה בטלה למקורה, בדיוק כמו קודם הצמצום.
במילים אחרות: הצמצום שיצר הבורא, אינו יכול להסתיר עבור הבורא עצמו, כי ’עצם’ אינו יכול להסתיר על עצמו. כמו שאדם יכול להתחבא מאנשים אחרים, אך לא יכול להתחבא מעצמו...
[עניין זה, מתבטא גם בהלכה - לגבי כיסוי הראש בשעת התפילה (שולחן ערוך אורח חיים צא, ד). אם אדם מכסה את ראשו באמצעות ידו - אין זה נחשב כיסוי כלל, כי הראש והיד הם גוף אחד, והאדם לא יכול להיחשב כיסוי על עצמו. רק אם חבירו ישים את ידו על ראשו - ייחשב הדבר לכיסוי].
וזה מה שאומר הרבי הריי"צ, ששורש הצמצום הוא גם כן באור אין סוף שלפני הצמצום, כי גם ה’גבורה הנעלמת’ היא בעצם גילוי. זהו גילוי כח ההגבלה וההעלם של הקב"ה. הצמצום מגלה את יכולתו ואורו האין סופי של הבורא, להעלים ולהסתיר את עצמו ואת כוחו הבלתי מוגבל מהנבראים. יכולת אלוקית זו הנקראת ’כח הגבול’, אינה פחותה מהיכולת האלוקית להשפיע באופן בלתי מוגבל, ושניהם שווים לפניו יתברך.
מקווה שהעניין הובהר היטב. בברכת הצלחה ושבוע טוב, והתגלות משיח בקרוב!
|
|