הרב מנחם
17/01/2018
|
היחידה שבנפש מתלבשת במדרגת החכמה, והיא עצמה נקראת חכמה
לשואל היקר - שלום וברכה!
אכן, מבואר בכמה מקומות (ראה למשל במאמר ד"ה ’בסוכות תשבו’ עת"ר עמוד כד – בהוצאה חדשה עמוד לב), שכח המסירות נפש הקיים בכל יהודי מגיע מעצם הנשמה, היחידה שבנפש, וזה מתלבש בספירת החכמה שבנפש.
וכמבואר בתניא (פרק י"ח שהזכרת), שהאבות הקדושים זכו והמשיכו לכל אחד מבני ישראל ’נפש רוח נשמה’ מעשר ספירות קדושות, ובבחינת חכמה שבנפש האלוקית של כל יהודי מלובש אור אין סוף, ומפני כך נמשך כל יהודי לה’ יתברך במשיכה והתקשרות עצמית וטבעית כאב לבן, וכמו שכתוב "בנים אתם לה’ אלוקיכם".
מדרגה זו שורה ונכללת בבחינת חכמה שבנפש, אך זו מדרגת החכמה הקיימת בעצם הנפש.
כלומר: כשם שבכוחות הגלויים, עניינה של החכמה הוא נקודת העניין כפי שהוא, ועניין הבינה הוא התפשטות ההשגה ותפיסתה על ידי האדם, כך גם בעצם הנפש ישנם שתי מדרגות אלו: יש את עצם הנפש כפי שהוא, שזה בכללות ה’יחידה’ שבנפש, שבה אין כל רצון ומבוקש, אלא רק את עצם הנשמה הקשורה בעצמות אין סוף, והיא מדרגת החכמה העצמית שבנפש, וישנו ה’התפשטות’ והרצון של עצם הנפש, שזה בכללות ה’חיה’ שבנפש, שהיא הרצון של עצם הנשמה להדבק בבורא ולהמשיך גילוי אור אלוקי למעלה, וזו שייכת למדרגת הבינה העצמית שבנפש (וראה גם במאמר ד"ה ’באתי לגני’ תשי"ב סעיף ג).
בנוסף לכך, ידוע שגם בספירות העליונות למעלה, דווקא בספירת ה’חכמה’ שורה ומתלבש אור אין סוף שלמעלה מהשתלשלות. וכמו שכותב רבינו הזקן בתניא (פרק לה בהגה) וזה לשונו: "שמעתי ממורי עליו השלום, פירוש וטעם למה שכתוב בעץ חיים, שאור אין סוף ברוך הוא אינו מתייחד אפילו בעולם האצילות, אלא על ידי התלבשותו תחילה בספירת חכמה, והיינו משום שאין סוף ברוך הוא - הוא אחד האמת, שהוא לבדו הוא ואין זולתו, וזו היא מדריגת החכמה".
ביאור הדברים: ענין החכמה בנפש היא ’אור בלי כלי’ (ראה באריכות בד"ה ’והיה כאשר ירים משה’ ה’תש"ל), ומבטאת את ראיית אמיתת מהות הענין כפי שהוא, בלי התערבות מציאות האדם. וכידוע שבנקודת החכמה לא נרגש כלל ה’אני’, אלא רק האמת של הרעיון השכלי, בשונה מ’בינה’ המדגישה את תפיסת האדם, שקולט ומבין את הדבר בשכלו ובאותיות שלו.
וכמו כן למטה, מאחר ו"אין הקב"ה שורה אלא על דבר שבטל אצלו יתברך" (תניא פרק ו), מתגלה האור אין סוף דווקא במדרגת החכמה, שעניינה תפיסת העצם והמהות – שהוא לבדו המציאות כולה ואין זולתו, ביטול מוחלט לה’.
ולכן נמשלת הנשמה לאור הנר, כמו שכתוב "נר ה’ נשמת אדם", מפני שטבע אור הנר לעלות למעלה, כי רצונו להיכלל ולהתבטל בשורשו.
לסיכום: כח המסירות נפש מגיע ממדרגת היחידה שבנפש שהיא א. מתגלה ושורה בספירת החכמה, שעניינה לגלות ש"הוא לבדו ואין זולתו". ב. גם היא עצמה נחשבת לחכמה שבעצם הנפש, כיון שעניינה הוא נקודת ההתקשרות בעצמות אין סוף.
אני מקווה שהעניין הובן – אם לא, אל תהסס לשאול שוב.
|