לוי
19/12/2017
|
עבודת ה’ בבחינת ראייה
במאמר יהודה אתה יודוך אחיך תשל"ח מביא הרבי את דברי רבינו הזקן בתורה אור לגבי עבודת ראובן שמעון ולוי בעבודת ה’ (קריאת שמע) שעי"ז באים לעבודה של יהודה (שמו"ע). ומבאר שבחינת ראובן - ע"ש כי ראה - היא העבודה שבבחינת ראייה, ובלשונו: בדוגמת אדם שרואה איזה דבר שאין שייך שיהיה אצלו שום ספק בזה מאחר שהוא עצמו ראה את הדבר. ועד"ז הוא בעבודת ה’, שההתבוננות שלו...היא באופן (דהסתכלות) שהענין מאמת אצלו כאילו הוא רואה בראיה חושית ממש (- וממשיך שעי"ז זה בא לאהבת ה’, פרשת ראשונה של ק"ש, ואהבת את ה’ אלוקיך -)
בין המילים "בעבודת ה’, שההתבוננות שלו" למילים "היא באופן" - מוסיף (מופיע בסוגריים מרובעות) "[ובפרט בהעניין דהשגחה פרטית]". מה ההדגשה בזה אצלנו? אמנם (כמו שמובא בהערה, מסתמא של המניחים כיוון שהמאמר אינו מוגה) בהשגחה פרטית אפשר להיות במוחש באופן של ראיה,
אבל לא "מתיישב" לי שזה ה"קעטש" בהוספה הזו (שלפי זה זה רק עניין טכני, התבוננות קלה בסגנון זה). האם אכן יש הדגשה מיוחדת בנושא התבוננות בהשגחה פרטית דווקא לעניין ההתבוננות באופן של ראיה?
תודה מראש
|
שי שמעון כהן
19/12/2017
|
הכי מוחשי
ללוי היקר, שלום וברכה:
קראתי בעיון רב את שאלתך, אך לא הצלחתי להבין מה בדיוק מפריע לך. אכתוב כאן את הנראה בזה לעניות דעתי, ואם לא אצליח להניח את דעתך, אל תהסס להבהיר יותר מה בדיוק קשה לך.
כפי שהזכרת בשאלתך, עיקר ענינו של ראובן בעבודת ה’, שהוא כביכול רואה בבירור, ועד שלא שייך בזה שום ספק. אך על זה קשה, כיצד אפשר לעשות זאת? הרי ידוע שזה בדיוק ההבדל, בין ראיה לשמיעה, כי מה שהאדם מבין, אין זה ברור ומוחשי אצלו. ואם כך בענינים גשמיים, על אחת כמה וכמה בעניינים אלוקיים, שמצד עצמם הם מופשטים, וכיצד ניתן לראות אותם?
על כך מתרץ רבינו במוסגר (וכפי שמובא גם בהערה שציינת), שאת ההשגחה הפרטית רואים במוחש ממש. כי היא מתבטאת בגשמיות העולם. ממילא, בעיקר על ידי התבוננות בזה, אפשר להגיע לראיה באלוקות.
זהו הנראה לעניות דעתי, אך כפי שכבר ציינתי, אם משהו עדיין לא ברור אל תהסס לשאול שוב.
|