הרב כהן
30/08/2017
|
המשכה לא רגילה בדרך לא רגילה
לירון היקר שלום וברכה!
שאלתך מעניינת, והביאור על כך בפשטות הוא, ש’עם עקש תתפתל’ ובשביל לברר את צד הקליפה שעניינה שקר ומרמה, יש צורך לעבוד באופן של ’מרמה’ דווקא, וכפי שהיה אצל יעקב שלקח את הברכות מעשו אחיו באופן של מרמה.
בעומק יותר מבואר, שעל ידי בירור הקליפה ממשיכים אורות אלוקיים גבוהים מאוד, שלא על דרך הרגיל, ובשביל להמשיך אורות נעלים כאלו, יש צורך גם בעבודה שלא על דרך הרגיל. ולכן, הוצרך יעקב להמשיך את הגילויים האלו רק בדרך של מרמה ורמאות, כמובא בדרושי חסידות (ראה תורת מנחם חלק ח עמ’ 223).
[רבינו מביא (בתורת מנחם שם) על כך את הסיפור אודות רבינו הזקן, שכאשר רבי אברהם המלאך היה לומד עמו סתרי תורה, היה מסבב אדמו"ר הזקן את מחוגי השעון אחורנית, כדי שה’מלאך’ ילמד עמו משך זמן ארוך יותר, באמרו על משך זמן זה "מים גנובים יומתקו" (משלי ט, יז). ולכאורה גם אם נאמר שאין איסור ב’רמאות’ זו, כיון שגניבה בעניינים רוחניים (עניני תורה) מותרת (עיין שם), אבל מהו הטעם שהיה צריך להיות באופן כזה דוקא? והביאור הוא כאמור, שיש עניינים נעלים כאלו שיכולים לרדת בעולם רק בדרך של ’מרמה’...
וממשיך שם, שזה גם הביאור במעשה יהודה ותמר (בראשית פרק לח), שהקב"ה סיבב שיהיה באופן כזה, כיוון שכתוצאה מזיווג זה נולד משיח (ראה שמות רבה ל, ג) וכדי שיתגלה עניין כה נעלה בעולם, הוצרך להיות באופן כזה דווקא, עיין שם].
|