שמעון
15/06/2017
|
התחדשות
בלקוטי תורה פרשת נצבים (מ"ז, א’) מבואר, שראש השנה לא נקבע על התחדשות העולמות, כי העולמות התחדשים בכל יום. ראש השנה נקבע על בריאת האדם דווקא. ואינני מבין, האם כל העולם מתחדש בכל יום אבל נשמות ישראל לא? מה ההסבר בזה?
ועוד שאלה, איך זה מסתדר עם המבואר בד"ה "יבחר לנו - תשכ"ג", שבראש השנה מתחדשת כללות הבריאה, וגם נשמות ישראל, ובהערה 42 מציין ללקוטי תורה הנ"ל?
|
מנחם
17/06/2017
|
נשמות ישראל נעלים יותר
לשמעון היקר שלום וברכה!
שאלתך מעניינת, ומעיון במקורות (שציינת) נראה כך:
אכן בראש השנה מתחדשים הן העולמות והן הנשמות, אבל עיקר החידוש הוא בכך שהנשמות מתחדשים, מכיון שהתחדשות הנשמות נעשה בכל יום ויום (כנאמר ’המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית’), ואפילו בכל רגע ורגע (כנאמר ’לרגעים תבחננו’). לעומת זאת, החידוש בנשמות ישראל (לא הגופים – שהם מתחדשים בכל יום ובכל רגע, כמו כל הבריאה), נעשה אך ורק בראש השנה.
והסיבה לכך, מבוארת בליקוטי תורה (נצבים מז, א), ונקודת העניין היא, שישנם שני סוגי חיבור (’יחוד’) בין הספירות חכמה ובינה, חיבור פנימי וחיבור חיצוני. החיבור החיצוני קיים בכל רגע ורגע, וממנו נבראים כל העולמות, "ויחוד זה הוא תדירי ואינו נפסק לעולם, כי אם יתבטל רגע אחד יתבטלו כל העולמות".
לעומת זאת, נשמות ישראל נבראים מהחיבור הפנימי של ספירות החכמה והבינה, וחיבור זה נעשה רק בראש השנה, ולכן נקבע ראש השנה דווקא ביום בריאת האדם, מכיוון שזהו החידוש העיקרי של ראש השנה – בריאת נשמות ישראל, אתם קרויים אדם.
אמנם, לעניות דעתי, הרבי כלל לא מציין (במאמר ’יבחר לנו’ תשכ"ג) לנקודה הזו בליקוטי תורה. הרבי מציין בהערה 42 שם לליקוטי תורה נצבים דף מז עמוד ב, והעניין הזה מופיע בכלל בעמוד א.
לעניות דעתי, העניין הוא כזה: הרבי שליט"א במאמר ’יבחר לנו’ מבאר, ש"ביום זה (ראש השנה) מתחדש הענין דבריאת האדם, אתם קרויין אדם" ועניין זה כמובן דורש ביאור, שהרי בריאת אדם הראשון בפשטות כוללת את כל בני האדם, ולא רק את בני ישראל? ואף שנאמר ’אתם קרויין אדם’, אך מניין לנו שגם לידת אדם הראשון בראש השנה קשורה דווקא ללידת נשמות ישראל?
על זה מציין הרבי ללקוטי תורה נצבים מז, ב. ששם מבואר, ש"אדם הראשון היה כלול מכל נשמות ישראל, לכן כל נשמה וניצוץ מישראל יש בו חלק מנשמת אדם הראשון, שלכן נאמר אדם אתם – אתם קרוים אדם". עכ"ל הלקוטי תורה שם.
זו ראיה ברורה לכך שלידת אדם הראשון קשורה דווקא ללידת נשמות ישראל, כמבואר במאמר ’יבחר לנו’.
(ולפי מה שמבואר בכתבי האריז"ל, שלולא חטא עץ הדעת היו יוצאים מאדם הראשון רק נשמות ישראל, ואילו נשמות האומות יצאו רק כתוצאה מחטא עץ הדעת, מובן עוד יותר מדוע לידת אדם הראשון בראש השנה, מתייחסת דווקא ללידת נשמות ישראל).
|
מנחם
19/06/2017
|
המקור בכתבי האריז"ל
בלקוטי תורה להאריז"ל (על תהלים פרק לב) נאמר כך: "והנה כשברא הקב"ה את אדם הראשון, כל הנשמות שנכללו בו, לא היו אלא נשמות ישראל, ואם לא היה חוטא, לא היו האומות יוצאין לעולם. ואחר שחטא נתערבו בו ניצוצות [כלומר נפשות] אומות העולם, וזהו ’אדם אתם’, ישראל לבד היו כלולין נשמותיהם באדם הראשון".
ברכה והצלחה!
|