אורח
07/06/2017
|
הקשר של פרק מז בתהלים לבחירה בעצם הנשמה
במאמר ד"ה ’יבחר לנו’ תשכ"ג סעיף יא, הרבי כותב שהבקשה של כללות המזמור שאומרים לפני התקיעות (פרק מז בתהילים), הוא שיתגלה עצם הנשמה כמו שהיא מושרשת בעצמות.
ולכאורה, מלבד הפסוק ’יבחר לנו’ שכולו מדבר אודות בחירת הקב"ה בנשמות ישראל, וכמו כן הפסוק שאחריו ’עלה אלוקים בתרועה’ שגם הוא מדבר אודות הרחמים העליונים של הקב"ה על בני ישראל, שכל זה קשור לגילוי עצם הנשמה כמבואר במאמר שם, שאר הפסוקים לכאורה לא מדברים על נשמות ישראל, ואדרבה חלקם מדברים במפורש אודות אומות העולם?
וכמו (פסוק ב) "כל העמים תקעו כף", (פסוק ד) "ידבר עמים תחתינו ולאמים תחת רגלינו", (פסוק ט) "מלך אלוקים על גויים". ולכאורה, במדרגת גילוי עצם הנשמה המושרשת בהעצמות, אין כל מקום לאומות העולם?
|
המערכת
08/06/2017
|
אומות העולם בגאולה
לאורח היקר שלום וברכה:
נהננו מאוד לקרוא את שאלתך המחכימה, וננסה להשיב עליה לפי קוצר דעתינו.
אכן, במושכל ראשון, אין כל מקום למציאות הגויים, כשתתגלה עצם הנשמה, המושרשת בעצמות הבורא. וכפי שידוע, שבתפילת נעילה למשל, נועלים למעלה את כל השערים, נותרים "ישראל ומלכא בלחודוי", ואין כל מקום לאומות העולם. כך מבואר גם כן בנוגע לשמיני עצרת, שאז מקריבים רק פר אחד כנגד ישראל, ואין מתחשבים כלל באומות העולם.
אך לפי זה צריך להבין. הרי לעתיד לבוא, תתגלה עצם הנשמה כפי שמושרשת בעצמות. ובפשטות, זוהי כוונת התפילה עליה מדובר במאמר שציינת, שזו בעצם התפילה לגאולה השלימה, בדרגה הנעלית ביותר שבה. האם אכן לעתיד לבוא תתבטל לחלוטין מציאות אומות העולם?
רבינו דן באריכות בענין זה (לקוטי שיחות חלק כ"ג עמוד 172. מובא בלה"ק בשערי גאולה חלק ב’, סעיף ל"ו). נקודת הענין שנתבארה שם, שהגאולה תהיה לא רק לישראל (ומהם תתפשט לכל אומות העולם), אלא גם לאומות העולם כמציאות לעצמם. ואדרבא, זה יוסיף בשלימות ישראל, שהמשרתים הגויים שלהם ירגישו בשלימות את הגילוי האלוקי. לעתיד לבוא יורגש בבני ישראל, שהם דבר אחד עם הבורא. ואילו באומות העולם יורגש, שאינם מציאות אמיתית, ושבלעדי החיות האלוקית אין להם שום מציאות.
לפי זה, גם לעתיד לבוא תהא מציאות אומות העולם, אך היא לא תהא חשובה לעצמה, אלא תסייע לעם ישראל. אפשר אם כן לומר, שזו משמעות הפסוקים שהזכרת. כי התעלות הגויים, תסייע להתגלות עצם הנשמה אצל עם ישראל.
|
אורח
13/06/2017
|
איך הפסוקים על האומות מבטאים את גילוי עצם הנשמה המושרשת בעצמות?
ראשית, יישר כח על התשובה המנומקת.
אך עדיין לדעתי אין כאן תשובה מספקת, ואסביר: הן אמת שגם לעתיד לבוא תהא מציאות לאומות העולם והם יסייעו לעם ישראל. אבל הרבי מה"מ כותב במאמר (יבחר לנו תשכ"ג סעיף יא) שהבקשה בפסוק יבחר לנו, וגם של כללות המזמור, היא שיהיה גילוי עצם הנשמה המושרשת בעצמות. והשאלה שלי היא - כיצד בפסוק "כל העמים תקעו כף הריעו לאלוקים בקול רנה" למשל, מרומזת (לפחות) הבקשה שיהיה גילוי עצם הנשמה המושרשת בעצמות?
תודה מראש.
|
המערכת
14/06/2017
|
העולם מגיע לשלימותו
בפשטות, כעת העולם מבולבל. בני ישראל אינם במקומם האמיתי, וגם אומות העולם אינם במקומם. אך לעתיד לבוא, תתגלה האמת, ויתגלה שישראל הם דבר אחד עם הבורא.
זה יגרום, שכל העולם יגיע לשלימותו, ושאפילו המשרתים של עם ישראל יכירו בגדולתו יתברך מצד עצמם.
|