מנחם
06/06/2017
|
תכלית כוונת הבריאה - בכלל ובפרט
לאברך שי’
שאלתך מעניינת, ונושא זה נידון בהרחבה בתחילת ’המשך תרס"ו’. נקודת העניין היא, שעיקר המטרה בבריאת העולמות היא, כדברי חז"ל במדרש (תנחומא נשא טז), כי "נתאווה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים".
דברי המדרש הללו, הם אחד היסודות המרכזיים ביותר, להבנת תפקידנו בעולם על פי תורת החסידות.
תיקונו של העולם, והפיכתו ל’דירה’ מתאימה לקב"ה, היא העבודה הקדושה שהוטלה על נשמות עם ישראל, זו תכלית בריאת העולם הזה, ותכלית כל העולמות. לשם כך ניתנו לנו הכוחות האלוקיים הנעלים ביותר, ואף ינתנו לנו במידה גדושה יותר וביתר שאת, כשנשלים את עבודתינו.
עוד מובא בתחילת ’המשך תרס"ו’, שסיבה זו היא גם השורש והמקור להסברים נוספים המובאים בחז"ל, כגון: "בגין דישתמודעון ליה’, ו’בכדי שיתגלו שלימות כוחותיו ופעולותיו’.
בנוסף לכך, ישנה הדגשה שהעבודה תהיה מצד הנבראים עצמם, לטובת הנבראים, בכדי שלא יהיה ’נהמא דכיסופא’. אך אין זו סתירה, כי גם סיבה זו נובעת מכך שה’דירה בתחתונים’ צריכה להיות מצד גדרי התחתונים עצמם, ולכן נברא העולם בצורה כזו, שהאדם רוצה ואוהב לעשות דברים בעצמו, ולא לקבל דברים ’בחינם’, כי זו שלימותה ותכליתה של כללות הבריאה כולה, גם שלימותו ותפקידו של כל נברא פרטי בעולם.
ובלשון רבינו ב’מכתב כללי’ (מי"א ניסן תשל"ב, ב’הוספה לאחר זמן’ בשולי הגיליון):
"תכלית ושלימות הטוב הוא, שהאדם יגיע לא רק לשלימות הכי אפשרית שבגדר הנבראים, אלא שיעלה לדרגת דומה לבוראו. ולכן רצה הקב"ה שהאדם ישיג את עניניו לא מן המוכן, כי אם על ידי עשיה ועבודה, בכדי שיהיה [לא רק בשלימותו של "מקבל", שלימות של נברא, אלא גם] "משפיע" (מהווה), דומה לבורא. (ועד שעל ידי זה ייעשה (כלשון חז"ל שבת קיט, ב) "שותף להקב"ה במעשה בראשית", בכל הבריאה).
וזהו עצמו הטעם . . מה שאין אדם מתענג כשמקבל מתנת חינם (כולל גם "תשעה קבים של חבירו"), ואדרבה מתבייש בזה, "נהמא דכיסופא" (=לחם חינם, שהאוכלו בוש מלהביט בפני מיטיבו), - כי תפקידו ושלימותו הוא שיהיה לא "מקבל" כי אם דומה "לבורא".
בברכת הצלחה למימוש הכוונה העליונה בשלמות, בהתגלות מלך המשיח בקרוב ממש.
|