ירון
21/02/2017
|
צמצום עצמי
שלום וברכה,
ידועה השאלה בעניין הקב"ה שאינו יכול לברוא אבן שאינו יכול להרים, מפאת חסרון החסרון הינו יתרון.
השאלה היא, האם הקב"ה יכול לצמצם את עצמו? את אורו כמובן שכן, זהו כל עניין הצמצום כפי הכתוב בכמה מקומות. אבל האם הוא יכול לצמצם את עצמו (עצמות ומהות)?
|
מנחם כהן
22/02/2017
|
הכל יכול = ללא צמצום וחסרון
לירון היקר.
שלום וברכה!
השאלה הזו דומה לשאלה הבאה: האם העצמות יכול לבטל את המציאות שלו, שהוא לא יהיה? אם הוא יוכל – זה יהיה הוכחה שעצמות הוא לא מחויב המציאות ח"ו, כי אם העצמות מסוגל להתבטל באיזה שהוא שלב – זאת הוכחה שהמציאות שלו היא לא אמת. שהרי אמת זה דבר שלא יכול להתבטל לעולם. ולכן התשובה היא, שזה שהבורא לא יכול להתבטל, זה מראה דווקא על העדר ההגבלה שלו, כי דבר שמתבטל הוא מוגבל, ואילו דבר שלא מתבטל הוא לא מוגבל.
וכך גם בענייננו, השאלה היא האם העצמות יכול להקטין ולצמצם את עצמו או לא. ועל כך התשובה היא, שכשם שהעצמות לא יכול לבטל את עצמו, הוא לא יכול לצמצם את עצמו. והעדר החיסרון אינו חסרון אלא שלמות. אמנם יש לו כח בגבול, והוא עשה את הצמצום, אבל אין הפירוש שהעצמות יהיה מוגבל ומצומצם ח"ו, אלא שהוא מגלה את כוחו הבלתי מוגבל גם בגבול (וכמבואר בתורת החסידות בהרחבה בכמה מקומות (ולמשל במאמר ד"ה ’אתה הראת’ תשל"ז), שדווקא ההשפעה והצמצום מבטא את יכולת העצמות), אבל העצמות לעולם יישאר בלתי מוגבל ובלתי מצומצם.
כל הווה נפסד, אך הבורא לא ניתן להפסד ולא ניתן לחסרון. צמצום במהותו ועצמותו יתברך, פירושה למעט ולבטל ממציאותו. ומה שניתן למיעוט וביטול, זה רק מציאות שנתהווה, שמקודם הוא לא היה, ואפשר להחזיר אותו לקדמותו. אבל הבורא בעצמו שמציאותו מעצמותו, שתמיד היה, הוא מחויב המציאות, ולא יתכן שיתבטל או יצטמצם כמובן.
|
גיא יוסף
27/03/2017
|
הבורא
בס’’ד הבורא הוא כל יכול ואינו מוגבל בשום ענין, הרבי אומר בביאורי התניא שמצד יכולת הבורא הצמצום הי’ יכול להיות כפשוטו וזו בחירתו שיהי’ באופן שאינו כפשוטו, גילוי והעלם אינם שייכים בבורא למרות שהוא נושא בעצמו עניינים אלו, דאמיתת העצמות הוא מה שנמצא בבחי’ בלתי מציאות נמצא וכן כל מה שנושא בעצמות כבי’ הוא בבחי’ בלתי מציאות נמצא, ולכן מלכתחילה השאלה מופשטת ככל שתהיה לכאורה אינה על הבורא ממש
|