גיא יוסף
13/02/2017
|
ל’ כלים דזו’’נ
בס’’ד שלום רב, בהמשך תרס’’ו המאמר הג’ הרבי הרש’’ב אומר כי ל’ כלים דפרצוף זו’’נ נעשים נר’’נ לבי’’ע, האם אפשר לבאר מהו פרצוף זו’’נ, מהם הל’ כלים, האם קשור ל-ל’ שנות הנשיאות של הרבי הריי’’ץ עפ’’י קונטרס כ’’ב שבט תשנ’’ב
|
מנחם כהן
15/02/2017
|
ל’ כלים – שורש הנבראים
לעוז יוסף שי’, שלום וברכה!
הלשון של הרבי הרש"ב שם (בעמוד כא) הוא "וכידוע דל’ כלים דזו"נ נעשים נר"נ לבי"ע". ועל דרך זה מובא גם בתניא, אגרת הקודש סימן כ.
זו"נ הוא ר"ת ’ז"א ונוקבא’, והיינו כללות המידות (-ז"א) וספירת המלכות (-נוקבא).
ספירת המלכות שבעולם האצילות מקבלת כידוע שפע מהמידות האלוקיות שבאצילות, ומשפיעה אותם לעולמות הנבראים – בריאה יצירה עשיה. אך המקור לעשר הספירות שישנם בכל עולם מעולמות בריאה-יצירה-עשיה, שביחד הם שלושים ספירות (10 בבריאה, 10 ביצירה ו10 בעשיה) מגיע מהל’ כלים שקיימים בעולם האצילות ומושפעים למלכות.
מהם הל’ כלים? מבואר, שאפילו הכלים שבעולם האצילות הם אלוקות, ובכל אחד מהכלים של הספירות שבאצילות, יש שלוש בחינות: פנימי, אמצעי וחיצון. או כפי שכתוב לפעמים הלשון סת"ר – סוף, תוך, ראש.
ועשר הספירות שבעולם האצילות עם שלוש הבחינות שבכל אחת מהן – הם ל’ כלים, המתלבשים בעולמות בריאה, יצירה, עשיה. והם הנשמה והאור של הספירות הקיימים בעולמות בריאה, יצירה, עשיה: הפנימיות והראש של הכלים שבאצילות, נעשים נשמה ואורות לספירות שבעולם הבריאה, האמצע והתוך של הכלים שבאצילות, נעשים נשמה ואורות לספירות שבעולם היצירה, והחיצוניות והסוף של הכלים שבאצילות, נעשים נשמה ואורות לספירות שבעולם העשיה.
שנות נשיאותו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ אמנם היו גם הם במספר 30 (מב’ ניסן תר"פ ועד י’ שבט תש"י), אך בפשטות אין לזה שום קשר עם ענין הל’ כלים שבאצילות, וראה בשיחת ש"פ וארא תשנ"ב סעיף י’, ובלקוטי שיחות חלק י"ח עמוד 303 ואילך, ביאורים נפלאים בתוכן עבודתו של הרבי הריי"צ בשנים אלו.
בברכת התורה והגאולה.
|
גיא יוסף
17/02/2017
|
ל’ כלים דזו’’נ
בס’’ד חן חן תודה רבה וישר כח
א. במאמר מדובר על פרצוף זו’’נ, מהו ענינו של ’’פרצוף זה"?
ב. בקונטרס כ’’ב שבט תשנ’’ב, הרבי מונה שלוש תקופות י’ שבט, י’’א שבט וכ’’ב שבט ומביא שעבודתו של הרבי הריי’’ץ היתה להכין את ה’’תחתונים’’ שיוכל לקבל את גילוי העצם ולא יתבטלו
קבלת הנשיאות בשמחה ובפנימיות
|
מנחם כהן
19/02/2017
|
פרצוף - התכללות כל הכוחות
לגיא יוסף שי’, שלום וברכה!
לגבי שאלתך אודות משמעות המושג ’פרצוף’ בחסידות: הספירות דאצילות, נקראות "ז"א" (זעיר אנפין). ’אנפין’ = פרצוף. על ידי הפרצוף, האדם מגלה ומביע את עצמו. כך גם על ידי הספירות אלוקות מתגלה לנבראים. הפרצוף כלול מעיניים, חוטם ופה, וגם הספירות כלולות מכמה סוגים, שמהווים יחד פרצוף מושלם. הספירות כפי שהן באצילות הן בהתאחדות ובהתכללות זו עם זו, ולכן הן קרויות ’אנפין’ = פרצוף.
לאמיתו של דבר, כל ספירה וספירה בעולם האצילות נקראת ’פרצוף’, מכיוון שכל ספירה כוללת כידוע גם את שאר הספירות (’חסד שבגבורה’, ’גבורה שבחסד’ וכדומה). וכך גם במלכות ישנו ’פרצוף’ שלם, מחכמה שבמלכות ועד מלכות שבמלכות, וכך גם במידות שבאצילות.
לגבי המבואר בקונטרס כ"ב שבט, שבנשיאותו של הרבי ישנם שלושה שלבים ותקופות (עד י’ שבט, מי"א שבט ומכ"ב שבט), הדברים בפני עצמם אכן נכונים ומעניינים, אך ככל הידוע לי אין לזה קשר עם עניין הל’ כלים (עכ"פ לא מובא שם (או במקום אחר) קשר בין זה ובין עניין הל’ כלים)
אמנם בדרך אפשר ניתן לומר, שבתקופה הראשונה רק חיצוניות העולם הייתה כלי לגילוי העצם, וכמו 10 כלים החיצוניים, ומתקופה לתקופה העולם נהיה כלי פנימי יותר לגילוי העצם, עד לשלימות בזה בגאולה האמיתית והשלימה, אך כאמור, אין לזה מקור כתוב.
בברכה לקבלת ה(תקופה השלישית ב)נשיאות בשמחה ובפנימיות.
|