פלוני
16/01/2017
|
2 שאלות
שלום וברכה
1. כאשר מדברים על אנשים "משכילים" ומנסים להוכיח להם ע"י שכל אנושי שיש בורא לעולם ומביאים כלל אין דבר עושה את עצמו.
על זה עונים המשכילים אז מי עשה את הקב"ה
מהלענות להם בלי להשתשמש בכח של אמונה (חלקי הוי’ אמרה נפשי)והנחות למעלה מן השכל אלא רק ע"פ שכל והגיון של גוי?
2. האם אפשר ע"י שכל אנושי להגיע למסקנה שיש מציאות סובב כ"ע? מקור? אם כן למה גויים לא אסורים בשיתוף?
|
שמעון
16/01/2017
|
שתי תשובות
אענה על שאלות אלו לפי קוצר דעתי:
1. כמובן, אף אחד אינו טוען שה’ עשה את עצמו, אלא שה’ הוא נצחי. וזהו ההבדל בינו לבין העולם, כי אנו רואים בעינים שהעולם כלה ונפסד, ואינו נצחי. ממילא, בהכרח שמישהו עשה אותו. לעומת זאת, ה’ הוא אכן נצחי.
2. על פי שכל אנושי, ה’ הוא למעלה מהעולם (כי הוא ברא אותו). ממילא, איננו יכולים להבין את הקב"ה באופן מושלם, ומה שאיננו מבינים נקרא ’סובב’. אך שורש הגויים הוא מאור הממלא, והם אינם מחוייבים להאמין במה שיותר משורשם (ענין זה עמוק מאוד, וגם נתבאר בכמה מקומות באופנים שונים. אם עדיין אין זה ברור, אנא הסבר מה בדיוק קשה לך, ואשתדל להרחיב).
|