אורח
14/12/2016
|
את עשית את השמים
בדבר מלכות של השבוע, פרשת וישלח, במאמר "פדה בשלום נפשי" י"ט כלסו תשכו, מסביר הרבי נ"ע באות ה’ ש"את עשית את השמים" את חסר ה’ כגד 5 פרצופים שנחסרו במלכות כדי שהיא תהיה מקור להוות את העולמות. מיד לאחר מכן באות ז’ כותב הרבי נ"ע שבימי שלמה לא רק שנמשכו במלכות הפרצופים שנחסרו להוות את העולמות, אלא עוד נמשך בה גילוי עתיק, ולכן היה עשירות ברוחניות ובגשמיות בימי שלמה. שאלתי היא - איך לא התבטלו העולמות אם הפרצופים חזרו למלכות?
|
מנחם כהן
15/12/2016
|
העולמות כבר יכלו לקבל
לאורח היקר שלום וברכה!
שאלתך מעניינת מאוד, והיא נוגעת באחד מיסודות תורת החסידות. אתה בעצם שואל, שאם היה צריך להיחסר 5 פרצופים לצורך בריאת העולמות, איך ייתכן שבימי שלמה נמשכו חזרה הפרצופים שבמלכות (כדברי הרבי שליט"א בדבר מלכות), הרי אז היו העולמות צריכים להתבטל.
התשובה על כך היא, שבאמת לצורך בריאת העולם היה צורך להחסיר מספירת המלכות בכדי שהיא תהיה מקור להתהוות העולמות, אך לאחר שנתהוו העולמות, הם נעשו ’כלי’ לקבל גם את הפרצופים שנחסרו מהעולמות, מבלי להתבטל.
וכלשון אדמו"ר הריי"צ (ד"ה ’למען ידעו’ התש"ב סעיף טו): "והמשל בזה הוא באופן השפעת השכל מן הרב אל התלמיד. דשכל הרב כמו שהוא לעצמו הוא נפלא ונעלה באין ערוך משכל התלמיד, והתלמיד הנה בשום אופן אינו יכול לקבל שכל הרב בכלל, ובפרט עצם שכל הרב כמו שהוא לעצמו. ואם הרב ישפיע את השכל ההוא להתלמיד, הנה לא זו בלבד שלא יוכל לקבלו, אלא עוד זאת יתבלבלו כלי שכלו. ובהכרח שהרב יעלים ויצמצם את שכלו העצמי בצמצום והעלם גמור, ואחר הצמצום בדרך סילוק הלזה, ממשיך הרב בעצמו אור שכל שאינו אלא הארה בלבד לגבי אור שכלו העצמי, וגם הארה זו מלבישה במשלים והצעות שונות, ואז משפיע לתלמידו. וכשהתלמיד מקבל את השכל שהוא לפי ערך, הנה בזה מתחזקים כלי שכלו עד אשר במשך הזמן קאים אדעתי’ דרבי’ (עומד על דעת רבו - עבודה זרה ה, ב), שהוא בא על עומק פנימיות שכל הרב. ואין זה אשר רק מקבלו בטוב, אלא עוד מחדש בו חדושים נפלאים, להיות דעל ידי השפעה בסדר כזה נעשו חושי התלמיד כמו חושי הרב".
כלומר: אם הרב ישפיע מיד את כל עומק השכל לתלמיד שכלל אינו בערכו, הוא יתבלבל לגמרי. לכן, הרב מצמצם את שכלו, ואחר כך משפיע אותו לאט לאט, כשבכל שלב, גם כלי מוחו של התלמיד גדלים ומתרחבים, עד שביכולתו להגיע למעלת הרב.
וכך גם למעלה, על ידי שנחסרו מספירת המלכות חמשת הפרצופים, היה יכול להתהוות מציאות העולמות. אך המטרה היא שיושפע בעולם יותר ויותר אור ושפע אלוקי, עד שאכן בימי שלמה יכלה ספירת המלכות (וממילא גם העולמות) לקבל לא רק את חמשת הפרצופים, אלא גם גילוי אור נעלה יותר. ולעתיד לבוא יתגלה אור נעלה עוד יותר גם ממה שהיה בימי שלמה, וכפי שיתבאר בהמשך המאמר.
בברכת הצלחה, לשנה טובה בלימוד החסידות ובדרכי החסידות, תכתב ותחתם.
|