מנחם כהן
15/12/2016
|
מלכות שלמה הייתה שלימה כשלמות הלבנה באמצע החודש
לירון היקר שלום וברכה!
לגבי שאלתך אודות מה שבימי שלמה היה ’קיימא סיהרא באשלמותא’ – בזהר חלק ב (פה, ב) מבואר, שהכוונה היא לזה שמלכות שלמה הייתה המלכות בדור החמשה עשר מאז אברהם אבינו, ולכן מלכותו הייתה שלימה, כמו שהירח מאיר בשלמותו ביום ה15. ובלשון הזהר: "ביומוי דשלמה קיימא סיהרא באשלמותא. אימתי באשלמותא? דקיימא בחמשה עשר, כמה דתנינן (א) אברהם, (ב) יצחק, (ג) יעקב, (ד) יהודה, (ה) פרץ, (ו) חצרון, (ז) רם, (ח) עמינדב, (ט) נחשון, (י) שלמון, (יא) בועז, (יב) עובד, (יג) ישי, (יד) דוד, (טו) שלמה. כד אתא שלמה קיימא סיהרא באשלמותא (כיון שבא שלמה נתמלאה הלבנה), הדא הוא דכתיב (דברי הימים א כט, כג) "וישב שלמה על כסא ה’ למלך" (והיינו שמלכותו הייתה מלאה, כעין מלכות ה’).
לפי זה מובן שלא היה בעיה לקדש את הירח על פי עדים בזמן שלמה, מכיון שצורתו של הירח לא השתנתה אז מהצורה הנראית לנו כיום.
אך באמת שאלתך נכונה לגבי זמן הגאולה העתידה, כיון שאז יקויים "והיה אור הלבנה כאור החמה", ואז אכן לא יהיו שינויים בלבנה. וראה בעניין זה בשיחת אחרון של פסח תשד"מ סעיף כג ואילך שמקשה קושיא זו (וברוך שכיוונת לדעת גדולים..), ומתרץ, שאפשר לומר שהשינוי שיהיה בירח יהיה רק בתקופה השניה שאז יהיו "מצוות בטלות", אך מוסיף שקשה לתרץ כך, כי בתורת החסידות משמע שזה יהיה תיכף ומיד בביאת המשיח.
|