אורח
11/01/2016
|
מדוע צריכים רבי
בנוגע לשאלה ’מהו רבי?’ התשובה היא שעם ישראל בכללותו, מצד נשמותיהם, מהווים יחד קומה אחת שלימה. כל יהודי נחשב לאבר פרטי בגוף הכללי, ונשיא הדור הוא הראש וה’מוח’ של הדור. באברי האדם, דרך הראש והמוח מגיעה החיות לאברים. כך גם נשיא הדור, ראש בני ישראל, כולל בתוכו את כל נשמות הדור, ודרכו נמשכת החיות לכל אנשי הדור. הוא דואג לכל אנשי הדור, בדומה לראש המחיה את כל אברי הגוף, מהמוח והלב עד לציפורניים ולשערות (כמבואר באריכות בספר התניא פרק ב ופרק מב).
בנוסף, הגוף הגשמי מעלים על הניצוץ האלוקי שבכל יהודי. לכן, זקוק היהודי ל’ממוצע המחבר’, שזהו הרבי, האדמו"ר.
משה רבינו נקרא: "איש הא-להים", ומבארים חז"ל (דברים רבה יא, ד): "מחציו ולמטה - "איש"; מחציו ולמעלה - "הא-להים". כלומר, מצד אחד הוא יהודי בשר ודם; אך מצד שני, נשמתו מאירה בגלוי, בגלל ביטולו המוחלט לקדוש ברוך הוא, וגופו הגשמי אינו מעלים עליה כלל. כך אצל נשיא הדור, קיים חיבור של האלוקות שלמעלה מהעולם עם גשמיות העולם, בתכלית השלימות, כפי שיהיה לעתיד לבוא בעולם כולו, ולכן על ידי חיבור אליו יכול יהודי להתחבר לה’.
מובן שכל יהודי צריך להתקשר להקב"ה ישירות, אך כל יהודי גם זקוק לנשיא הדור, שהוא הראש שכל עניינו הוא לחבר כל יהודי אל הקב"ה. ועל דרך קיום התורה ומצוותיה בכלל, שעניינם הוא לחבר כל יהודי עם הקב"ה, ומובן שכל יהודי קשור אל הקב"ה מהרגע שנולד גם ללא תורה ומצוות, אך כל יהודי גם זקוק לתורה ומצוותיה על מנת להתחבר אל הקב"ה. וכפי שנאמר אודות משה רבינו ’אנכי עומד בין ה’ וביניכם להגיד לכם את דבר ה’’.
ובלשון רבינו במכתבו (אגרות קודש כרך ג, אגרת תרלה):
"רבים המחפשים ומבארים מעלות וגדולת נשיאי חב"ד בכלל, ונשיא דורנו, הוא כ"ק מורי וחמי אדמו"ר הריני כפרת משכבו, בפרט בענינים שונים: איש המסירות נפש, גאון, בעל מדות, צדיק, בעל רוח הקודש, מלומד בנסים ועוד ועוד.
וגדלו ביותר שבחים אלו, על פי ההגדרה בתורת החסידות, מהו מסירות נפש, מהו גאון וכו’.
ובכל זה - העיקר חסר כאן. ונוסף על זה, שהוא עיקר בעצם, חשוב הוא ביחוד משום שנוגע ביותר, וביחוד לנו, קהל חסידיו ומקושריו. וזהו - מה שהוא הוא הנשיא, ונשיא חב"ד.
כי - נשיא בכלל, נקרא ראש אלפי ישראל, הוא בחינת ראש ומוח לגביהם, וממנו היא יניקה וחיות שלהם. ועל ידי הדביקה בו קשורים ומיוחדים הם בשרשם למעלה מעלה.
והנה כמה סוגים בנשיאים: אלו אשר השפעתם בבחינת פנימיות, ואלו אשר השפעתם בבחינת מקיף. ובזה גופא חילוקים: אם השפיעו בתורת הנגלה או הנסתר או בשניהם יחדיו, לימדו דרכי העבודה והחסידות, המשיכו השפעות גשמיות וכו’ וכו’. וישנם כאלו, שהיה בהם כמה מבחינות הנ"ל, או גם כולם.
וזה היה מאז ועד עתה ענין הנהגת נשיאי חב"ד, מן כ"ק אדמו"ר הזקן ועד כ"ק מורי וחמי אדמו"ר הריני כפרת משכבו ועד בכלל, אשר כללו כל הסוגים והחילוקים: השפיעו בפנימיות ובמקיף, בתורה עבודה וגמ"ח, ברוחניות ובגשמיות. ובמילא היתה התקשרותם עם השייכים אליהם בכל תרי"ג אברי נפש וגוף המקושרים.
ועל כל אחד ואחת מאתנו כולנו לדעת, היינו להעמיק דעתו ולתקוע מחשבתו בזה, אשר הוא הוא הנשיא והראש, ממנו ועל ידו הם כל ההשפעות בגשמיות וברוחניות, ועל ידי ההתקשרות אליו (וכבר הורה במכתביו איך ובמה מתקשרים) קשורים, ומיוחדים בשרש ושרש השרש עד למעלה מעלה כו’". בברכה.
|