זלמן
02/11/2015
|
יראה עילאה - חכמה
בפרק מ’ בתניא כתוב בהגה"ה השלישית "משא"כ יראה עילאה היא ירא בושת היא מהנסתרות לה’ אלוקינו והיא בחכמה עילאה , יו"ד של שם הוי’ ב"ה כמ"ש בר"מ , לכאורה הרי ידוע שחכמה זה בקו הימין ויראה שזה גבורה זה בקו השמאל , אז א"כ למה יראה עילאה זה חכמה - קו הימין?
|
שי
02/11/2015
|
יראה אינלקטואלית
לפי מה שראיתי, הקשר בין יראה עילאה לחכמה, מופיע בהרבה מאור מקומות בחסידות. ראה למשל בפרק מ"ג בתניא: "אך היראה עילאה ירא בשת ויראה פנימית שהיא נמשכת מפנימית האלהות... עליה אמרו אם אין חכמה אין יראה דחכמה היא כ"ח מ"ה והחכמה מאין תמצא". ובתורה אור וישב (כז, ב): "יראה עילאה יראה בשת בבחינת בטול הוא כלי קבול לחכמה עילאה שיהא שורה ומתגלה בו".
בפשטות ההסבר בזה, כי יראה תתאה, נובעת מגדלות הבורא שניכרת בעולמות (מלכות). לעומת זאת יראה עילאה, נובעת מהשגת גדלות הבורא עצמו, שלמעלה לגמרי מהעולמות, וכדי להשיג זאת יש צורך בחכמה.
כמובן, אין בזה סתירה לכך שחכמה היא בקו הימין, וכפי שמוסבר בפרק ג’ שכל המידות כולם נוצרות מהחכמה בינה ודעת, שנקראות אמות. באופן כללי, החכמה היא בקו הימין, כי ענינה גילוי (של נקודת החכמה), אך באופן פרטי כל מידה נוצרת מכל המוחין, וביראה עילאה מורגש קשר מיוחד לחכמה.
מקווה שזה ברור . . .
|