מנחם מענדל
06/01/2015
|
השבטים: בני נח או בני ישראל
בלקו"ש ח"ג בשיחה על פרשת ויחי בסע’ ט’ מבאר הרבי, שראובן אמר לאחים השליכו אותו אל הבור וגו’ ויד אל תשלחו בו, שהאחים היו בעלי בחירה (כדין ישראל) ולכן זרקהו אל הבור שהנחשים והעקרבים אין להם בחירה והם מסרו דינו לשמים, ובהמשך שואל שהרי על פי הלכה בבור כזה נחשב מת, ומבאר שההלכה שאזלינן בתר רובא אינו בבני נח, ולכאורה סותר מיניה וביה.
|
ש.ש.כ. מערכת האתר
14/01/2015
|
בחירת השבטים
על שאלתך המענינת, נראה לי לתרץ על פי מכתבו של הרבי באגרות קודש כרך טז מכתב ה’תתעא:
במכתב זה מסביר הרבי שלאומות העולם אין בחירה חופשית, ואת השכר והעונש אצלם הוא מיישב בשני אופנים. ההסבר השני הוא, שכיון שהם נצטוו על שבע מצוות, יש להם אפשרות גם לעשות להיפך. ובלשון הרבי: "שבאותם הענינים שנצטוו עליהם, ז.א. מצות בני נח (ביחד עם) הציווי עצמו נותן האפשרית לשני הדרכים, ז.א. מגביה אותם מטבע שלהם ומעמידם באופן שיש מקום לבחירה".
על פי זה, מיושבת שאלתך בפשטות, כי בנוגע להריגת יוסף הייתה לשבטים בחירה חופשית, אפילו בתור בני נח, כי שפיכות דמים היא אחת משבע מצוות שגם בני נח נצטוו בהם, והציווי בזה מעניק להם בחירה חופשית.
|