Ori
17/09/2014
|
ייחודיותו של האדם
(1) שאלה מזווית הראייה של תרומת החסידות לעולם הטיפול:
במטרה להגביר את תחושת -הייחודיות- של האדם בעולם, עצמאותו ונפרדותו, ובאהבת ה’ כלפיו.
האם ישנו מאמר העוסק בנושאים אלה, אותו הייתם יכולים להמליץ ללמוד על מנת לחזק תובנות אלו?
(2) שאלה בהמשך לכך: האם הנפש האלוקית היא פרטיקולרית או אוניברסאלית ודומה בין כל בנ"י?
כשלמדתי את הנושא בחסידות, הוא נשאר עדיין לא ברור: האם הייחודיות של האדם נעוצה בנפש הבהמית שבו ותכונותיה הייחודיות שהושפעו מהסביבה ואופן הגדילה של האדם והמזג שלו - התכונות שטבועות בו ואיתן נולד? או שהייחודיות של האדם נמצאת בנפשו האלוקית, ומכאן שביטוי מעשי בעולם את הייחודיות של האדם במעשה המתאים לו - קשור לעצם ביטוי של נפשו האלוקית.
או במילים אחרות: כשכתוב בחסידות שהנפש של האדם עברה עולמות שונים במהלך ירידתה ומכאן ההבדלים בין אנשים - האם הכוונה לנפשו הבהמית או האלוקית?
תודה!
|
ש.ש.כ. מערכת האתר
18/09/2014
|
מראה מקום, ותשובה
(1) ראה שיחת שבת פרשת נח תשכ"ה, נדפסה ב"שיעורים בספר התניא" חלק ראשון, עמוד תסט (בהוצאה החדשה).
(2) הנפש האלוקית, היא בעצם הנטיה שלנו ליושר ולטוב, גם ללא נימוק הגיוני (חלק אלוק-ה). הנפש הבהמית היא דואגת לאינטרס האישי והצר שלנו (בדומה לבהמה, שדואגת לעצמה בלבד).
הנאמר בחסידות שהנפש עוברת עולמות שונים (פרק ב’ בתניא), מתייחס ללא ספק לנפש האלוקית, שעומדת במרכזו של פרק זה. הנפש הבהמית מגיעה מקליפת נוגה הרוחנית, ותו לא.
עם זאת, כמובן גם בין הנפש הבהמית של כל אדם יש שינויים, חלקם אפילו מלידה. העובר מושפע בין היתר מהתנהגות הוריו וצניעותם, כמבואר בסוף הפרק הנ"ל.
|