שניאור זלמן
18/08/2014
|
הגדרת המושג כתר
רציתי לדעת מה זה בדיוק כתר?
לפעמים זה מופיע כממוצע בין אור אין סוף לנאצלים ולפעמים זה מוגדר כרצון ולפעמים כשרש לע"ס?
|
אורי
19/08/2014
|
כתר - מהו?
ב"ה
אכן יש בכתר כמה עניינים וכמובן שכולם קשורים אחד לשני.
’כתר’ הוא כח הרצון, ולכן הוא שרש לעשר ספירות מכיוון שהדבר המניע את הספירות הוא הכח הרצון, כמו אצל האדם שבתחילה יש לו רצון לדבר ואח"כ (וכתוצאה מרצון זה) הוא עושה בפועל. ולכן כתר הוא הממוצע בין המאציל לנאצלים, לפני שיש רצון הענין הוא בהעלם אצל האדם - הוא נמצא בתוך עצמו, ואח"כ כשיש רצון הרי הוא מתחיל להוציא את הענין מההעלם אל הגילוי (אל הנאצלים) . נמצא שהרצון (הכתר) הוא הממוצע בין המאציל לנאצלים.
בפרטיות יותר: ’כתר’ הוא כח מקיף כמו כתר שהוא נמצא מעל הראש, יש כחות פנימייים ויש כחות מקיפים, כחות פנימיים הם הכחות הפועלים ישירות בתוך מציאות האדם על כוחותיו כגון מידת ה’חסד’ שפועל על ההרגשים שלו לאהבה, משא"כ רצון אינו פועל ישירות על האדם אלא הוא מניע אותו באופן מקיף, בפעולות שהוא עושה אין ניכר כח הרצון ולכן הוא נקרא ’מקיף’ מפני שהוא מקיף את האדם מבחוץ.
בענין כתר ישנה אריכות הספר המאמרים תרע"ב בתחילתו ומבאר את כל הפירושים בספירת ה’כתר’ ע"ש.
|