אורח
28/07/2014
|
שבירת הכלים
שלום
הרב דיבר בליקוטי תורה פרשת מטות ששברי הכלים הם שברי האותיות.
שאלה: איך אנחנו יכולים להגיד שבירת אותיות בעליונים אם הכל אורות רוחניים?
|
אורי
31/07/2014
|
שבירת הכלים
אכן כשאומרים ’שבירת האותיות’ הכוונה היא לענין ’שבירה’ ברוחניות, וכמו שמבואר הענין בחסידות....
|
שי שמעון כהן
10/08/2014
|
המשך ’שבירת הכלים’
ארחיב קצת יותר. אכן ’הכל אורות רוחניים’, ושברי הכלים מבטאים ענינים אלוקיים. המשל מ’שברי אותיות’ נועד רק להמחיש ולהקל עלינו את ההבנה מה אירע לאותם אורות רוחניים.
כל העולם מורכב מ’אורות וכלים’. אור היינו המשמעות והמטרה של כל דבר, וכלי היינו החלק הפיזי יותר. לדוגמא מכשיר חשמלי ביחס לזרם החשמל, מסר הגיוני ביחס למילים שמכילות אותו, גוף ביחס לנפש, ועוד.
גם ענינים רוחניים לגמרי מורכבים מ’אור וכלי’. אור היינו החלק המופשט של ההשפעה, וכלי היינו הרובד היותר נמוך ומצומצם.
בעולם התוהו, כתוצאה משבירת הכלים נסתלק האור הרוחני למטה, ונותרו הכלים לבד. בהעדר האור שיכוון אותם למטרתם, הם איבדו כיוון (=נשברו), מה שאיפשר את בריאת העולם הגשמי, שכביכול נעדר הכוונה ותכלית. מטרתינו לנווט את העולם למטרתו, ובכך להעלות את אותם ’שברים’ אלוקיים’.
לצורך הבנת ה’שבירה’ מביאים משל מנואם דגול, שנתן דרשה עמוקה ורבת משמעות. אחד הנוכחים לא קלט את המסר העמוק, וכל שנותר בזכרונו הוא הפסוק (שהוזכר בנאום כבדרך אגב) ’וסרתם ועבדתם אלוהים אחרים’. הוא הסיק מכך, שהנואם התכוין לעודד עבודת אלילים חלילה...
זוהי דוגמה לכך שכאשר האור מסתלק מהכלי (ובנדון דידן- המסר האמיתי של הדרשה איננו) יכולים הכלים (ובנדון דידן- הפסוק ’וסרתם’) לצאת מהקשרם ולהוביל למשמעויות שגויות לגמרי.
|