שי שמעון כהן
28/06/2014
|
ייחודיות המלכות
ספירת המלכות הינה אחת הספירות המיוחדות ביותר, אם לא המיוחדת שבכולן. כדי להבין את יחודיותה, נתמקד לרגע בתכונה המקבילה בנפש האדם לספירת המלכות האלוקית, כח הדיבור:
מחד גיסא, כח הדיבור נחות בהרבה מיתר תכונות האדם. בניגוד לשכל האדם ולרגשותיו שהינם בעלי משמעות רבה בעולמו הפנימי של האדם, כח הדיבור נועד אך ורק עבור הזולת. אדם שגר באי בודד, לא יעשה כל שימוש ביכולתו לדבר. יתר על כן, הדיבור הינו בסך הכל טכניקה להעברת ידע. לדיבור אין תוכן פנימי ועצמי, האדם המדבר מכניס בתוך דיבורו תוכן שכלי או רגשי. זהו הסבר המשפט הלכאורה מזלזל ’מלכות לית לה מגרמא כלום’. (לספירת המלכות אין כלום מעצמה). אכן המלכות נועדה להעביר את השפעת הספירות שמעליה (שענינם שכל ומידות), ואין לה תוכן עצמאי.
לאידך גיסא, לא נתעלם ממעלות המלכות. מעבר לכך שבלעדיה אין לעולם כולו תועלת מכשרונות האדם, (הגאון הגדול ביותר, אם לא ידבר ויאמר את רעיונותיו, יקח את כשרונותיו עמו אל הקבר. רק הדיבור מאפשר ל’זולת’ ליהנות מהתוכן שבאדם), היא גם משפיעה על הספירות שמעליה. גם לאחר פיתוח השכל ע"י המחשבה, הדיבור בנושא יתן לממציא כיוונים חדשים. הוא יראה דברים שעליהם לא חשב קודם, וגם ימצא דרכים להסביר את השכל בצורה טובה יותר.
תופעה דומה קיימת גם בתחום הרגש, אדם כעוס שלא ידבר על מה שהכעיסו, יגרום לכעסו לדעוך. לאידך, הדיבור על הנושא, יגרום לתחיית הכעס מחדש. זו כמובן רק דוגמא, גם בתכונות ורגשות טובים ונעימים יותר, הדיבור יחזק את הרגש.
כח הדיבור (מלכות) להשפיע על הספירות שמעליו, נובע משרשו. שורש המלכות הוא מהכתר. (זו הסיבה שה’כתר’ וה’מלכות’ קשורים וקרובים בתוכנם). והכתר נעלה יותר משאר הספירות.
דבר נוסף שמייחד את ספירת המלכות, היא הקירבה אלינו. זו הספירה הנמוכה ביותר, ולכן אנו מקבלים ממנה את השפע האלוקי. במבט רחב יותר, בעולם העשיה שבו אנו נמצאים, מאירה ספירת המלכות. לכן עולמנו מתאפיין ביכולת הבנה והרגשה מוגבלים (יחסית לעולמות גבוהים יותר). עיקר התחום בו אנו מצטיינים, זהו הביצוע. (ספירת המלכות מקבילה אמנם בעיקר ליכולת הדיבור, אך באופן כללי יותר שלשת רובדי הנפש החיצוניים, מחשבה, דיבור, ומעשה, מקבילים ל’מלכות’).
אולי זו הסיבה שספירת המלכות זוכה ליחס כה רב. המצוות הינם מעשיות ברובן, ולכן חשוב להבין את מעלת העשיה ואת שרשה הנעלה.
|