מערכת האתר
02/05/2014
|
לקפוץ למעלה
הרבי כותב בכמה מקומות, שעניינו של הרבי
מהר"ש ’גלום’ בפתגמו הידוע "לכתחילה אריבער" (=הפתגם במלואו:
"העולם אומר שאם אי אפשר לעבור מלמטה, אזי מדלגים מלמעלה, ואני (המהר"ש)
אומר שמלתחילה יש ללכת ’מלמעלה’ - "לכתחילה אריבער"), שהפירוש בזה הוא,
שיש ללכת בהרחבה ובתוקף גדול בכל הקשור לענייני תורה ומצוות, ואין צריך להתפעל משום
קושי, ולא להתחשב כלל ב’הנחות העולם’ (=בסדר הרגיל בעולם).
הפתגם "לכתחילה אריבער" נאמר
ע"י הרבי מהר"ש באחת משיחותיו, אך רבינו לקח את הפתגם הזה, וקבע שזהו עניינו
העיקרי של הרבי מהר"ש. וזה סדר העבודה עבור כל אחד ואחד, ובפרט בדרא דעקבתא דמשיחא,
הן בלימוד התורה - שלא להתחשב כלל במגבלות הזמן, והן בעבודת הצדקה והגמ"ח שלתת
ולהתעסק בזה ללא הגבלות (אם כי שמובן שאין הכוונה ’לסמוך על הנס’ ובוודאי שיש להפעיל
חשיבה לפני כל צעד שעושים, ולוודא שיש לכל הפחות ’כיוון’ מסויים שאליו צועדים).
יתרה מזו: גם בעבודת התשובה יש ללכת באופן
של ’לכתחילה אריבער’ וכידוע שיש תשובה תתאה (=נמוכה) ותשובה עילאה (=עליונה) וכפי שרבינו
הזקן מאריך בזה באגרת התשובה עפ"י הסוד, ובפשטות, תשובה תתאה קשורה במרירות על
על החטאים שעשה, ותשובה עילאה באה כתוצאה מדביקות בקב"ה על ידי תורה תפילה ומעשים
טובים, שזה מביא לשמחה. והנה הסדר ’הרגיל’ הוא, שקודם יש לעשות תשובה תתאה, וממנה באים
לתשובה עילאה, אך כ"ק רבינו ביאר פעם שישנה דרך של ’לכתחילה אריבער’ - שמלכתחילה
עוסקים בשמחה בתורה ומצוות, ומתחילים ישירות בתשובה עילאה מתוך שמחה, ולכן חסידים תמיד
לוקחים ’לחיים’... ובאותיות פשוטות, שבימינו גם תשובה יש לעשות בעיקר על ידי הוספת
והגברת אור התורה והמצוות הדוחה את החושך, ופחות ב’התעסקות’ עם העבר.
שמואל אלבום - מבוסס על התוועדות הרב יוסף יצחק אופן
|