אין עוד מלבדו - כפשוטו ממש
מועדים לשמחה.
מפאת ההתעסקות הרבה בהכנות היו"ט וביעור החמץ, לא היה פנאי כ"כ לענות לשאלות, וע"כ נתעכב המענה עד כה.
והאמת קצת אין ברור מה הקושיה, אם בפרק כ"ף בתניא קדישא, או בפמ"ח, או במאמר ד"ה האומנם, ומטובו, לפרט יותר מה הם התיבות (או השורות) הצריכות ביאור, ולא רק לדבר באופן כללי על מה שמבין שיוצא בכללות מכל הפרק.
ובכל זאת, אם הנני מבין את נקודת קושיייתו, אזי הביאור הוא כך, שאמיתית העניין דאין עוד מלבדו - הוא לא רק שאין דבר העומד בסתירה לאלוקות (שאז תצדק שאלתו, שמי יימר שגשמיות היא בסתירה להרוחניות), אלא שאין עוד מלבדו כפשוטו ממש, שאין שום דבר שהוא מציאות מבלעדי הבורא, ואפילו אם מציאות זו אינה ’סותרת’...
במילים אחרות: לא ניתן לדבר ולחוש מציאות נוספת חוץ מהבורא, וזה שאנו חשים במציאות שלנו (ולא במציאות הבורא) ויתרה מזו: הא גופא שאתה שואל ומשיג בשכלך שגשמיות אינה בסתירה לבורא, והיא יכולה להיות כמציאות יחד עם מציאות הבורא, זהו גופא סוד הצמצום שהקב"ה פעל את זה שיהיה מקום לחוש מציאות נוספת שכביכול אינה סותרת...
וכל זה אם הבנתי את קושייתך, או לפחות את ’נקודת’ קושייתך.
הסתייגות נוספת: מאחר וקצת קשה להשיג את המשפיעים המשיבים שיחיו בתקופה זו (ערב פסח ופסח) עניתי לך כפי המונח אצלי, וב"ה אחר הפסח אציע זאת בפניהם בל"נ.
בכבוד ובברכת חרות וגאולה אמיתית
שמואל אלבום
|