גורל מלמטה למעלה
שלום ליעקב ידיד, שבוודאי כשמו כן הוא - ידיד וחבר לכל זרע יעקב.
סליחה על העיכוב בתשובה עד כה.
בכלל, יוהכ"פ ופורים מבטאים את העניין של העבודה מצד המטה דווקא (מלמטה למעלה) שכן ביוהכ"פ הוא עניין התשובה, שכשמה כן היא, שהאדם שב לבוראו, והוא עליה ממטה (המצב דעברות וכו’) למעלה (לעשות רצונו ית’ ולשוב אליו בכל לב ונפש), ולהעיר שההכנה לזה מתחילה בחודש אלול שר"ת שלו הוא אני לדודי (ואח"כ) ודודי לי, שזהו ההדגש דאתערותא דלתתא כנודע.
וכך גם בפורים אזי ידוע מה שהגמרא דורשת עה"פ קימו וקבלו היהודים - שבפורים היתה קבלת התורה מצד ישראל (מצד המטה) ובשונה ממתן תורה שזה היה רק מצד הקב"ה שכפה עליהם הר כגיגית.
אך כאן במאמר נראה שרבינו הזקן מקשר זה עם עניין הגורל שבפורים ויוהכ"פ, שגורל כידוע הוא עניין שלמעלה מטעם ודעת (שהרי גורל עושים כשא"א להכריע עפ"י שכל) ובעבודה (מצד המטה) הוא העניין דבחירה בקב"ה באופן של מס"נ למעלה מטעם ודעת, שעבודה זו היתה בימי הפורים, שעמדו במס"נ בכל זמן הגזרה ולא עלתה בלבם מחשבת חוץ לכפור ולהינצל, וע"ז מוסיף דגם ביוהכ"פ מצינו עבודה (שעבודה בכלל היא ממטה למעלה) בעניין הגורל, והיא הטלת הגורל על שני השעירים, ונמצא דבפורים וביוהכ"פ ישנה עבודת הגורל ממטה למעלה.
בברכת "מרבים בשמחה" ו"ליהודים היתה אורה - זו תורה"
שמואל אלבום, בשם הרב יוסף יצחק שי’ ואחיו הרב דוד שי’ אופן
|