משה
23/02/2014
|
צדיק ורע לו
מהו החילוק בין עניינו של הצדיק וטוב לו לבין הבינוני, דלכאורה בשניהם ישנו רע אלא שהוא בהעלם ואינו בא לגילוי לעולם, א"כ מהו החילוק בינהם?
דהרי א"א לומר שההפרש הוא בעניין כמות הרע הנשאר בהם.
|
המערכת
24/02/2014
|
קבל 'תיקון'...
בטח התכוונת לשאול מה ההבדל בין צדיק ורע לו לבין הבינוני, ולא כפי שכתבת (ואני מצטט:) "מהו החילוק בין עניינו של הצדיק וטוב לו לבין הבינוני" (וכפי שגם משמע מהכותרת), הלא כן?
|
משה
26/02/2014
|
אכן כן
|
מערכת האתר
26/02/2014
|
קבל גם חילוק...
ובכן, נראה שהביאור בפשטות:
צדיק ורע לו, מבואר אודותיו בתניא (פרק יו"ד) שהרע שבו בטל במיעוטו לגבי הטוב שבו (ובזה יש דרגות, יש מי שהביטול אצלו בששים, יש באלף ויש ברבבה כמבואר שם) ועל כן צדיק זה אינו חש במשיכה כלשהיא לרע, שהרי הרע "בטל במיעוטו" וכאילו אינו.
אך הבינוני שאצלו הרע הוא בתוקף, וכמבואר באריכות בתניא (בפרק יג) ואינו בטל כלל, אלא שאינו מצליח להחטיאו בפועל ממש (כמבואר שם), הרי שעדיין יש לו משיכה לרע, וצריך כל יום להתגבר על יצרו.
ואמנם יש בבינוני מעלה, שהוא צריך להשקיע יגיעה רבה בעבודתו במלחמה עם הרע, אך ברור כי המעלה של הצדיק היא שגם כוחותיו הפנימיים - דהינו שכלו ורגשותיו - הם קודש לה’ שאין לו כלל משיכה לרע, ורצונו רק בענייני אלוקות.
בכבוד רב, ובברכת "מרבים בשמחה"
ש. אלבום
|