טוביה
03/02/2014
|
מה בין פחד ליראה?
בכמה מקומות בספר התניא מוזכר המורא במוח והפחד בלב, ולעומת זאת מוזכרת האהבה בלב. (הפעם הראשונה בפרק ג’) רציתי לברר לגבי ’חוסר האיזון’ הזה. האם אין ’התגלות מידת ה’אהבה’ במוח?
|
מערכת האתר
03/02/2014
|
אהבה בלב; יראה במוח
לטוביה שי’
הפנינו את שאלתך המעניינת לרב יוסף יצחק שי’ אופן שליט"א, ויען, שאכן רבינו הזקן משייך את מידת היראה (יותר) למוח, ואת האהבה - ללב, הרב העיר שבפרק טז כשרבינו הזקן מדבר על ה’אהבה המסותרת’ - הוא כותב שמקומה - במוח.
הסיבה לכך היא פשוטה, יראה מעצם מהותה היא דבר השייך יותר למוח, שכן בעיקרה היא הבנה המגיעה מהמוח הפועלת באדם יראה וביטול. ההבדל בין יראה לפחד הוא שיראה היא (כאמור) הבנה במוח שיש כאן עניין שראוי לירא ממנו, וכמו אדם ההולך ביער שמבין שהוא מקום סכנה, אך הפחד הוא שלב מאוחר יותר כאשר פוגש בחיה רעה וכדומה שאז מרגיש ממש את דפיקות לבו.
וכל זה ביראה, אך אהבה היא משיכת הלב ותשוקה - שעניינים אלו שייכים ללב דווקא, ואמנם גבי אהבה המסותרת כותב רבינו הזקן שמקומה במוח, שכן אהבה זו אין עניינה משיכת הלב, אלא כלשון רבינו הזקן (פרק טז שם) "שהלב מבין ברוח חכמה ובינה שבמוחו גדולת א"ס ב"ה . . אשר על כן יאתה לו יתברך שתכלה אליו נפש כל חי" - דהיינו שגדרה של אהבה זו שמבין במוחו שראוי לאהוב את הבורא - ועל כן מקומה הוא במוח, כמו היראה.
שמואל אלבום - בשם הרב
|