משה
01/02/2014
|
מהו הפשט הנכון?
בשיחה לי"ט כסלו תשנ"ב אומר הרעבע (וזה אף נשמע בווידיאו) "ימות המשיח-שבהם נמצאים עכשיו" ברצוני להבין מהו פירושם של מילים אלו שהרי וודאי שלא נמצאים אנו בימות המשיח דהרי אז החזיר מותר וכהנה רבות.
א"כ מוכרח שישנו פשט אחר בדברים. בהמשך שם הרבי אף מביא שצריכים לפקוח את העיניים ולראות שמוכנים לגשת ולישב בשולחן הערוך במטעמי הגאולה. וגם זה דבר שאינו מובן לי.
וכי איזה שולחן ישנו? מהו ה"לפקוח את העיניים"?
ובעיקר במה יועיל שיהודי יראה שהשולחן ערוך במטעמים באם כל עניינה של הגאולה היא גילוי אור אין סוף בעולם הזה הגשמי?
--ע"פ המובן לי הנ"ל [כמו גם התבטאויות נוספות מהשנה הזו תשנ"ב] לא כ"כ מובן, לא רק כמטבע לשון ספציפית, אלא גם באופן כללי:
כיוון שכל השקפתה של החסידות שהגאולה היא גילוי אור ("ביום השלישי יקימנו")
[שזהו דבר שאפשרי שהתחיל כבר עכשיו (בגלוי של חסידות וכיו"ב)] מהו הקשר לכל השקפת היהדות על הגאולה- "וגר זאב עם כבש" ונבואות דומות?
|
שמואל אלבום
02/02/2014
|
משיח נמצא, העבודה היא לקבל את פניו
למשה היקר,
קודם כל יש להבהיר, כי דעת הרבי (בריבוי מקומות, ולמשל: לקוטי שיחות
חלק כז שיחה א לפרשת בחוקותי) שקיימות שתי תקופות:
א) "ימות המשיח", שבנוגע לתקופה זו נפסק ברור
ברמב"ם (הלכות מלכים ריש פרק יב) ש"אל יעלה על הלב שבימות המשיח
יבטל דבר ממנהגו של עולם, או יהיה שם חידוש במעשה בראשית, אלא עולם כמנהגו נוהג.
וזה שנאמר בישעיה (ישעיה יא, ו) ’’וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ’’ משל וחידה,
ענין הדבר שיהיו ישראל יושבין לבטח עם רשעי עכו’’ם המשולים כזאב ונמר. . ויחזרו
כולם לדת האמת, ולא יגזלו ולא ישחיתו, אלא יאכלו דבר המותר בנחת עם ישראל. שנאמר
(ישעיה יא, ז) ’’ואריה כבקר יאכל תבן’’. וכן כל כיוצא באלו הדברים בענין המשיח הם
משלים, ובימות המלך המשיח יודע לכל לאי זה דבר היה משל. ומה ענין רמזו בהן. אמרו
חכמים אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד".
ב) "עולם הבא" שבו יהיה שינוי במנהגו
של עולם, ושינויים במעשה בראשית, ובראשם השינוי דתחיית המתים, ובנוגע לתקופה זו
נאמר (ברכות לד, ב) "כל הנביאים כולן לא נתנבאו אלא לימות המשיח, אבל לעולם
הבא עין לא ראתה א-להים זולתך".
וברור שגם אם נמצאים בימות המשיח, מ"מ בוודאי אין זה עולם
התחייה שאז יהיו השינויים במעשה בראשית כמו "וגר זאב עם כבש" כפשוטו,
והמדרש המדבר על היתר החזיר (ראה בארוכה לקוטי שיחות חי"ב עמ’ 175), ועוד
כהנה וכהנה.
אך כמובן עדיין דרוש ביאור, שהרי תנאי עיקרי בימות המשיח הוא
בניין בית המקדש וקיבוץ נדחי ישראל, וזה עדיין אינו?
אך לפי הבנתי בדברי המשפיעים שליט"א (הרב יוסף יצחק אופן
שליט"א והרב מיכאל חנוך גאלאמב שליט"א) הביאור בזה שהרבי מצידו
קיבל על עצמו באופן גלוי השליחות לגאולת ישראל (וראה בארוכה בשיחת וירא תשנ"ב,
ובשיחה שלאחריה - שיחת חיי שרה תשנ"ב), ואשר על כן הותחל בזה העניין
דמשיח (למעשה ההתחלה היתה עוד קודם לזה ע"י גילוי תורת החסידות, וכפי שמשיח
אמר לבעש"ט שביאתו תלויה בהפצת מעיינות החסידות, אך כפי שהרבי מבאר במאמר
הנשיאות (ד"ה באתי לגני תשי"א) בדורנו נעשית גמר העבודה, והמשכת עיקר
שכינה בעולם הזה הגשמי), אלא ש(כפי שהרבי ממשיך שם בשיחות הנ"ל) - אין מספיק
מה שהרבי מקבל על עצמו השליחות לגאול את ישראל, אלא עכשיו צריכה להיות העבודה מצידינו
לקבל את הגאולה, שבזה תליא שלימות הגאולה, ועל זה אמר הרבי שאנו צריכים
לפקוח את העיניים ולראות את הגאולה, לבל נהיה כעוורים המגששים באפילה (וראה בזה גם
בתגובה הבאה - מאת הרב דוד שי’ אופן, איך שמבאר זה בטוב טעם ודעת במשלים
ודוגמאות).
ומה שהרבי מזכיר שכבר מוכנים שור הבר והלוויתן לסעודה, בנוגע לזה
כדאי שתיכנס לסירטון
התוועדות י"ב-י"ג תמוז תשע"ב, ותשמע (’מכלי ראשון’) כיצד הרב
יוסף יצחק אופן. הביאור מתחיל בשעה 01:04:25 בדיוק מתחילת הסרטון. מומלץ
ביותר!
ובנוגע למה ששאלת בסוף איך תתאים השקפת החסידות שהגאולה היא גילוי
אור אלוקי עם הייעודים הגשמיים דהגאולה, הנה אדרבה, זהו מהחידושים העיקריים דתורת
החסידות, שהעיקר הוא כשהדבר מתגלה לא רק לעילא לעילא בשמי השמים העליונים, אלא הוא
חודר ונמשך עד למטה מטה (כלשון הרבי: "למטה מיו"ד טפחים"), ועד
שנפעל שינוי כפשוטו בענייני העולם, שזהו העניין ד"דירה בתחתונים" (תניא
פל"ו) דווקא, והוא התענוג דהקב"ה, כמבואר בהמשך ההילולא (המשך
"באתי לגני" התש"י).
|
מערכת האתר
02/02/2014
|
לא להיות עוורים!
וזה מה שכתב לנו המשפיע ר’ דוד
אופן מביתר עילית:
איתא בתורת שלום לכ"ק
אדנ"ע ע’ 16 ואילך: ידוע דב’ אלפים הראשונים נקרא תוהו וב’ השניים אלפים תורה
ואחרונים נקרא ב’ אלפים ימות המשיח ועין שם באריכות שלכן יט כסלו הוא פנימיות
הגאולה. ז. א. שימות המשיח הוא גם בזמן הגלות כי התנוצצות של משיח התחיל כבר
בימי הבעש"ט, אלא שיש בזה כמה שלבים.
כידוע שבי"ט כסלו נתגלה תורת חסידות
חב"ד שזה כבר הורדת השכינה שאלקות התלבש בשכל וכידוע שאדמוה"ז היה חכמה
היינו שירד אלקות בחכמה ואח"כ ע"י אדמוה"א בינה וכו’ עד לכ"ק
אד"ש שהוריד השכינה למטה בארץ היינו שחסידות שייך לכל אחד וכל אחד אפילו מי
שנמצא בדרגא הכי נמוכה יכול ושייך לכל החסידות שזה התבטא
בניצחון הספריה כפי שהרבי הסביר בשיחות תשמ"ו שהיה קיטרוג שהסיפריה שייכת רק
למשפחה היינו מיוחסים בדרגא גבוהה וע"י הנצחון שאפילו שופט למטה באוה"ע
פסק שהספרים והאדמו"ר שזה כולא חד, שייכים לכלל החסידים, וכל
ישראל בכלל חסידי חבד הם, היינו שזה שייך לכל אחד, וזה נקרא שהרבי עשה
את כל ההכנה לביאת המשיח היינו שכל אחד מישראל באיזה מצב
שיהיה יכול להתחיל ללמוד את כל החסידות שיש בספריה ולהגיע
ע"י התבוננות לאהבה ויראה בלב ועי"ז לקיום המצוות במחשבה בדיבור ומעשה בשלימות.
נוסף לכל זה הרבי שלח שלוחים כבר בכל העולם בכל
האופנים והוריד את החסידות למטה בארץ ע"י ריבוי השיחות והמאמרים שהוריד גם את
כל החסידות של האדמורים בשפה פשוטה ועד שהרבי הוריד ענינים הכי עמוקים באחדות ה’
המבוארים באריכות בהמשך ע"ב (וע"ב עצמו שהרבי הדפיס שעי"ז הרבי
הוריד זה ושייך זה לכל אחד) באותיות של נגלה בסיומי הרמב"ם בכל ההדרנים וכו’.
וזה נקרא שהשולחן ערוך ומוכן וישנו כבר שור הבר
ויין המשומר שיין קאי על יינה של תורה פנימיות התורה וזה באופן של שור הבר שזה
מרמז שזה באופן של נגלה, ובשפה של הלכה ובדרגא שלנו למטה בארץ, אלא שצריך לפקוח את
העינים, והכוונה בזה י"ל: למשל כמו עור יכול ללכת ביום והשמש מאירה בכל התוקף
והוא לא רואה ונופל ר"ל, ז.א. שצריך לפתוח את העינים וללמוד את החסידות של כל
הרביים ובפרט מאמרי ושיחות של הרבי ואז יכולים להשיג ולהרגיש אלקות כ"א לפי ערכו.
וברגע שאנו נתרומם מצידינו שזה
הרבי השאיר לנו ואמר וביקש והתחנן עשו כל מה שביכלתכם היינו שהוא עשה הכל והוריד
מלמעלה עד למטה ממש, ועכשיו צריך שהמטה יעלה וזה רק תלוי בנו, וברגע שנפקח את
העינים בחסידות כנ"ל אז הרבי יתגלה בעיני בשר בגשמיות, ויהיה
ע"י גילוי אלקות א"ס באופן של ראיה בעיני בשר.
בזה גופא יהיה ב’ תקופות: א’ טבע עולם כמנהגו
נוהג אבל יהיה גילוי אלקות ומלאה הארץ דעה את ה’ ולא יהיה שעבוד מלכיות וכו’. ב’
למעלה מהטבע תחית המתים וגר זאב עם כבש כפשוטו וכו’.
והרבי מוסיף שהרי בודאי יהיה זכו כי
פעלו כ"כ הרבה,ובאמת משיח כבר היה צריך לבוא וזה שלא בא עדיין זה לא
מובן כלל וכלל היינו שזה למעלה מהשכל עיכוב הגאולה, ולא
ח"ו שלא זכינו כדעת הטועים, כי הרבי אומר בשיחה מוגה שאין שום סיבה למה משיח
לא בא, והרבי אומר אמת, ואם היה סיבה שלא זכינו בגלל חטאים וכו’, אז
הרבי היה אומר שזה הסיבה שמשיח לא בא ח"ו בגלל חטאים, כמו שמשה רבנו אמר
שבגלל שחטאתם היא לא תצלח ואל תעלו והיה צריך ליכנס לארץ מיד ובגלל החטא אתם
התעכבתם.
(זה לא אומר ח"ו שאנחנו לא צריכים לתקן,
אלא אדרבה ע"י שנתקן זה יזרז את הגאולה וכל מעשה טוב מכריע וכו’ מ"מ
צריך לדעת שזה לא הסיבה לעיכוב הגאולה, כי עיכוב הגאולה הוא לא מובן היינו
שזה למעלה מהשכל, ורק שדברים טובים יכולים להתגבר על הלמעלה מהטבע הזה הלא מובן, ויביא
את הגאולה בקרוב ממש).
מכיון שזכו ממשיך הרבי
י"ל שבתחילת התקופה הראשונה יהיה כבר למעלה מהטבע גם בתקופה הראשונה, והרי
ידוע אומר הרבי שכשמשיח יבוא יקומו לתחיה הרבה צדיקים עוד לפני תחית המתים הכללי,
שזה בודאי לא ממנהגו של עולם, ונסיים בלשון הרבי בשיחה של ב’ ניסן תשמח מוגה
שנזכה בקרוב ממש שיהיה הקיצו ורננו דוד מלכא משיחא ויהיה הקיצו
ורננו שוכני עפר וכ"ק מו"ח אדמו"ר יקום עם כל רבותינו
נשיאינו בגאולה האמיתית והשלימה בקרוב ממש.
|
שמואל י
03/02/2014
|
תשובות לד’ הקושיות
שלום וברכה.
אענה בקצרה על השאלות אחת לאחת.
שאלה א: מה הכוונה
"ימות המשיח שבהם נמצאים עכשיו"?
מענה: בסמיכות לשנת תשנ"א
משמיע הרבי את בשורת הגאולה "הגיע
זמן גאולתכם", כלומר נמצאים אנו בזמן
הגאולה, אף שהגאולה עצמה עדיין לא באה
בפועל ממש. ונמצאים אנו בפועל "בעתה" של הגאולה [ובפרט ששנת תשנ"א היא גם בחינת עש"ק לאחר חצות היום]. והרבי
מראה
במאורעות התקופה, שהמשמעות של זמן
הגאולה יש לה ביטוי ממשי ומעשי בעולם כפי שכ"א
יכול להבחין בזה.
שאלה ב: מה הכוונה
"שצריכים לפתוח את העינים ולראות שמוכנים לגשת ולישב בשולחן הערוך במטעמי הגאולה"?
מענה: הרבי ברום מעלתו
ומדרגתו, ראה שהעולם כולו מוכן לגאולה, והר"ז מעין הענין דהאבות הטעימן הקב"ה העוה"ב בעודם בעוה"ז, וכעין
העניין הידוע בשם ר’ הלל מפאריטש בשם
אדמוה"ז שבפני נשמות גבוהות כרשב"י לא חרב הבית, אך הרבי רוצה שגם אנו נפקח את עינינו ונראה כך את המציאות, והוא ע"י לימוד
עניני משיח וגאולה בתורת הרבי, ומתוך התקשרות ובטול
מוחלט לרבי.
שאלה ג: מה יועיל שיהודי יראה
שהשולחן ערוך במטעמים, באם כל ענין הגאולה הוא גילוי אור א"ס
בעולם הזה הגשמי?
מענה: התועלת בזה, שכאשר
כ"א יראה שהעולם מוכן לגאולה, ובכ"ז משיח לא בא, אזי יבער באש קודש לעשות כל אשר ביכולתו הן הוא עצמו, והן על כל מי
שיש לו
השפעה עליו, לעשות עוד ועוד מחשבות דיבורים
ומעשים של תומ"צ בכדי להביא את הגאולה בפו"מ מיד.
שאלה ד: כיון שכל השקפתה של החסידות שהגאולה היא גילוי אור, מהו הקשר לכל
השקפת היהדות על הגאולה וגר זאב עם כבש וכיו"ב?
מענה: יש בזה ביאור נפלא מהרבי הובא בשערי גאולה ח"ב עמ’ רב
וז"ל: והביאור בזה גם הוא מובן על פי תורת החסידות, וכמבואר בד"ה כי פדה הוי’ את יעקב מאדמו"ר הזקן. ומאמר זה מאדמו"ר
הצמח צדק. שם מביאים את המשל הידוע שהקטן דרכו להתכעס ולהתקצף במהירות, ומיד מתחיל לשבור ולהרוס וכו’. משא"כ הבר דעת
שכלי שכלו רחבים יותר, אין הוא ממהר להתכעס, ואפילו בשעת כעסו הוא מאופק יותר
ואינו
דורס וכו’. כלומר, שככל שענין הדעת מרובה יותר,
נחלש תוקפן של המדות וכו’. ומזה מובן שלעתיד לבוא,
כאשר תהיה תכלית השלימות בידיעת ה’ - "כי מלאה הארץ דעה את הוי’ כמים לים
מכסים", הרי שכלל לא יהיו העניינים של כעס ודריסה וכו’, והדבר יפעל לא רק על מין המדבר, אלא גם על מין החי, מכיון שגם אצל
סוג החי ישנו ענין השכל, וכמובן ממאמר חז"ל "שועל פקח שבחיות", שמזה מובן שאצל כל החיות ישנו ענין השכל (אלא שהשועל הוא הפקח
שבכולם), וכפי שרואים במוחש, שבעלי חיים יש להם שכל בעניניהם, ובלשון הכתוב - "ידע שור קונהו". עכ"ל.
הצלחה רבה וכט"ס
|
מערכת האתר
04/02/2014
|
ערב שבת קודש לאחר חצות היום
שלום!
בתגובה הקודמת הוזכר שאנו נמצאים ב"ערב שבת קודש לאחר חצות היום".
היות שעניין זה הינו יסודי ביותר, ראינו לנכון לבארו בקצרה:
ובכן:
יומו של הקב"ה הוא אלף שנים (עפ"י תהלים צ, ד), ולפי זה אותם ה"שית אלפי שנין דהוי עלמא" (סנהדרין צז, א) הם כנגד ששת ימי בראשית, והאלף השביעי הוא היום שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים (שם).
ידוע שבערב שבת מתחיל התנוצצות אור השבת (ראה שער הכוונות עניין טבילת ערב שבת, פרי עץ חיים שער יח ריש פ"ג, ועוד) ולפ"ז באלף השישי מתחיל התנוצצות אור הגאולה, ובפרט מאמצע האלף השישי - שנת ת"ק - שהוא מכוון כנגד היום של האלף השישי (ראה אור החיים הקדוש פנחס כו, יט) ועוד יותר משנת תנש"א - שאז הוא "יום השישי אחרי חצות" (שמחלקים את ה-500 שנה שכנגד היום ג"כ לב’ חצאים) וראה בכ"ז בספר השיחות תנש"א ח"א עמ’ 297 ובהנסמן שם.
ולכן החל משנת תנש"א הרבי הכריז שאנו נמצאים בתוך ימות המשיח, והרבי דיבר על ענייני הגאולה בהיקף ובמימדים שלא נודעו קודם לכן, גם בזמן נשיאותו של הרבי.
|
|