מענדי דהן
23/03/2020
|
ימות המשיח
האם הבכורות יעבדו במקדש לעתיד לבוא
|
שי
21/04/2020
|
עבודת הבכורות
כתב ב’אור החיים’ (ויחי מט, כח): וז"ל: "ע"ד אמרו ז"ל עתידה עבודה שתחזור לבכורות כו’ והגם שנתנה העבודה ללוים שקולים הם ויבואו שניהם לעבוד עבודת הקודש כי מעלין בקודש ואין מורידין כו’" עכ"ל. וכ"כ בפ’ במדבר (ג, מה) עה"פ "והיו לי הלוים" דהכוונה דאף שאמרו רז"ל עתידה עבודה שתחזור לבכורות לא ירדו הלוים מהיות לה’ כו’ עיי"ש. וראה גם בס’ ’אהבת יונתן’ (להג"ר יונתן אייבשיץ) בהפטורה דפ’ אמור שכתב: "ולעתיד יכופר עון העגל ויחזור העבודה לבכורות". וביאר בזה פסוקי ההפטרה שם. וכ"כ באור התורה פ’ מקץ ע’ שד"מ ובפ’ בא ע’ שמא, וראה כל מה שצויין בזה בהערות וביאורים גליון תקצד,
|
הרב מנחם כהן
21/04/2020
|
עבודת הבכורות לעתיד לבוא
אכן, בכמה מקומות מובא, כי העבודה בבית המקדש הייתה אמורה להיות על ידי בכורי ישראל, ואף הייתה בפועל על ידם עד חטא העגל (ויש אומרים שעד טענת קורח) שאז עברה מהם העבודה בבית המקדש וניתנה לכוהנים.
בגאולה האמיתית והשלימה יחזרו הבכורות לעבוד במקדש יחד עם הכהנים והלויים. ובלשון ה"אור החיים" (ויחי מט, כח): "אמרו ז"ל עתידה עבודה שתחזור לבכורות... והגם שניתנה העבודה ללוויים שקולים הם ויבואו שניהם לעבוד עבודת הקודש, כי מעלין בקודש ואין מורידים" כך גם נאמר בתורת החסידות בכמה מקומות.
לפי זה מחדש האדמו"ר ה"צמח צדק" שבזמן הגאולה לא יצטרכו לקיים את מצות פדיון הבן, מכיון שהבכורות יישארו קדושים לעבוד בבית המקדש ולא יהיה שייך לפדות אותם (על דרך שלא שייך היום לפדות את הכהנים)! ובזה גם מובן מדוע בפעם הראשונה שמוזכרת קדושת הבכורות בתורה (בפרשת בא (יג, ב)) מוזכר בציווי ה’ רק קדושת הבן ולא פדיונו: "קדש לי כל בכור פטר כל רחם בבני ישראל באדם ובבהמה לי הוא" ותו לא.
ובלשון ה’צמח צדק’ (אור התורה שמות א, עמ’ שמא): "יש לבאר מה שכתוב [בפרשת בא] "קדש לי כל בכור" כו’, ולא נזכר פדיון בן בכור... ויש לומר הטעם, משום שלעתיד לבוא יהיה העבודה בבכורות, אם כן אז אין שייך פדיון" (אמנם, הרבי מלך המשיח אומר כי שינוי זה יתבצע רק בתקופה השנייה של ימות המשיח ולא בתקופה הראשונה, שאז עדיין יישאר הסדר של "כהנים בעבודתם ולויים בדוכנם" ללא שינויים).
הצמח צדק מביא גם הסבר מעניין לכך שלעתיד דווקא יעלו הבכורות לגדולתם, מכיון שלעתיד לבוא האשה תתעלה כנאמר "אשת חיל עטרת בעלה" ולכן גם הבכורות שקשורים עם האמא (כיון שהבכור כאן הוא "פטר רחם" לאמו דווקא) גם הם יתעלו למעלה מהכהנים שייחוסם נקבע על פי האב דווקא כידוע, ולכן דווקא היום צריך הבכור לתת חמשה סלעים לכהן כמו שכתוב "והוא ימשל בך" כלומר שהאיש מושל על האשה ולכן גם הבכור כפוף לכהן, אבל כאשר האשה תתעלה מהאיש, גם הבכור יתעלה מהכהן כאמור.
|