הלל
19/08/2019
|
ברכה ותפילה.
ב"ה.
במקומות רבים בחסידות (ואצל הרבי במיוחד) מוסבר החילוק בין ברכה לתפילה, שברכה היא בדרך ציווי ובלי השתדלות והיא ודאית לעומת התפילה שהיא דורשת עבודה ולא וודאית. וסיבת החילוק היא שברכה (רגילה) היא בתוך סדר השתלשות "להבריך" מה"בריכה" העליונה למטה ומכיוון שכך המברך נמצא מעל המקור שממנו הברכה באה והא יכול לצוות וכו’ (ולכן צריך להיות בעל מדרגה וכו’ "הברכות נתונות לך"...).
מה שאינו מובן לי זה שלא משנה איך בדיוק נסביר מהוא המקור שממנו ממשיכים את הברכה (בין אם נסביר שהמקור ממנו ממשיכים את הברכה הוא העניין כפי שהוא מצד שורשו ובין אם נסביר שזה מצד מה שהקב"ה חפץ בדבר). סוף סוף יש סיבה שזה לא נמשך למטה ולכאורה המברך בברכתו לא מבטל את העניין הזה. מה זה עוזר שהמברך עומד מעל המקור שממנו נמשך הברכה אם ע"פ הרצון העליון נכון לעכשיו הדבר צריך שלא להמשך, והרי המברך לא ממשיך רצון חדש (בשונה מתפילה)...
|
רב
21/08/2019
|
למה לא נמשך?
אכן שאלתך הגיונית מאוד, אם באמת כל מה שלא נמשך למטה, הוא בגלל איזה סיבה. אך לאמיתו של דבר זה הפוך - צריכה להיות סיבה שיומשך למטה, ואם לא זה נשאר ברוחניות.
ניתן להביא לזה משל גשמי, מגאון גדול בעל רעיונות מבריקים לרוב, שיושב ומתכנן רעיונות. אך הרעיונות אינם באים לכלל ביצוע. ואין זה כי הוא לא רוצה שיבוצעו, אלא להיפך, כי אין מי שיבצע אותם.
לכן מובן, שכשיש מישהו שמוריד את הברכה וממשיך אותה למטה, אין זה רצון חדש, אלא יישום של הרצון הרוחני, שעוד לא ירד עד כה לכלל ביצוע.
|
הלל
22/08/2019
|
ברכה
ב"ה
אני חושב שהבנתי את ההסבר והוא נשמע לי נכון אבל אני לא מבין איפה רואים את זה בברכה כפשוטה, בברכה לזרע של קיימא וכו’.
וגם בדוג’ שמובאת בחסידות לעניין הברכה שהיא בתוך סדר השתלשלות מאפרים ומנשה שיעקב לא היה יכול להחליף את הברכות.
בפשטות נראה שהפעולה היא במתברך ולא בברכה.
ואדרבה במשל שהבאת אז נראה לומר שוודאי הגאון הוא מעל הרעיונות אבל בכל זאת הם לא ירדו למעשה כי צריך אדם שידע איך להלביש את הרעיונות.
|
רב
24/08/2019
|
על ראשון ראשון
א. בברכה כפשוטה, כמו למשל ברכה לזרע של קיימא. הרי כידוע היו שביקשו ברכה מאיזה צדיק, והוא דחה אותם. ובפשטות הסיבה, כי ראה שאין להם ’למעלה’ בנים, ואין בכוחו להמשיך רצון חדש בזה. לעומת זאת, היו שביקשו ברכה וקיבלו בלי שהיות. כי ’היה להם’ למעלה בנים, והיה צריך רק להמשיכם למטה.
ב. לא הבנתי למה הפעולה היא במתברך? אדרבא, יעקב לא יכל להחליף את הברכות, כי לכל אחד היה את ההמשכה שנועדה לו, ויעקב רק ביערך והמשיך זאת למטה, אבל לא המשיך הכל ’מאפס’.
ג. נכון. הגאון מעל הרעיונות, אבל אין בכוחו להמשיכם. צריך מי שמעל הרעיונות (ומשיגם היטב) ויש לו כח להמשיכם ולהורידם לכלל ביצוע. כך גם בנידון דידן, צריך מי שנמצא למעלה, וגם יש לו כח לרדת למטה ולהמשיך ולברך בגשמיות.
|
רב
24/08/2019
|
על ראשון ראשון
א. בברכה כפשוטה, כמו למשל ברכה לזרע של קיימא. הרי כידוע היו שביקשו ברכה מאיזה צדיק, והוא דחה אותם. ובפשטות הסיבה, כי ראה שאין להם ’למעלה’ בנים, ואין בכוחו להמשיך רצון חדש בזה. לעומת זאת, היו שביקשו ברכה וקיבלו בלי שהיות. כי ’היה להם’ למעלה בנים, והיה צריך רק להמשיכם למטה.
ב. לא הבנתי למה הפעולה היא במתברך? אדרבא, יעקב לא יכל להחליף את הברכות, כי לכל אחד היה את ההמשכה שנועדה לו, ויעקב רק ביערך והמשיך זאת למטה, אבל לא המשיך הכל ’מאפס’.
ג. נכון. הגאון מעל הרעיונות, אבל אין בכוחו להמשיכם. צריך מי שמעל הרעיונות (ומשיגם היטב) ויש לו כח להמשיכם ולהורידם לכלל ביצוע. כך גם בנידון דידן, צריך מי שנמצא למעלה, וגם יש לו כח לרדת למטה ולהמשיך ולברך בגשמיות.
|
הלל
27/08/2019
|
ברכה ותפילה.
ב"ה.
אני מנסה לשחזר עכשיו למה חשבתי שיש משם ראייה ולא מצליח, יכול שפשוט לא מספיק עיכלתי את התשובה וכתבתי מיד.
יישר כוח!
|