הלל
28/04/2019
|
השפעת הרב והשפעה הטיפה
ב"ה
בריבוי מקומות מוסבר ההבדל בין השפעת השכל של הרב להשפעת הטיפה של האב. ומוסבר שהשפעת השכל היא רק הארה והראייה לכך היא שמי שאין לו שכל בעצם לא יבין את ההשפעה, מכאן ראייה שאת עצם השכל הרב לא מעביר אלא רק הארה. לעומת זאת מהטיפה נוצר מציאות חדשה לגמרי שהיא בדומה לאב ממש (ויותר מזה, לאב כמו שהוא בעצם ולא כמו שהוא בגילוי) כי בגשמיות אפשר להעביר עצמות וכו’
השאלה היא מה הראייה לכך שבהשפעת השכל לא מועבר עצם השכל, הרי גם אצל הרב יש את עצם השכל המשכיל ואת ההשכלה ואילו אצל התלמיד חסר את השכל המשכיל ולכן הוא לא כלי להשכלה אבל מניין לנו שלא עצם ההשכלה עצמה עוברת אלא רק הארה.
במילים אחרות גם בטיפה גשמית הרי צריך את הכלי של האשה (כמוסבר בעומק והארוכה בחסידות)ובלי זה ההשפעה העצמית של הטיפה לא תתגלה. מניין לנו שבשכל אין הדבר כן? שההשפעה היא עצמית ורק חסר בכלי של המקבל?
|
שי שמעון כהן
29/04/2019
|
מציאות חדשה
להלל היקר שלום וברכה:
בפשטות, בהשפעת דבר שכל, לא נוצרת מציאות חדשה. עצם מציאות השכל חייבת להיות קודם אצל התלמיד, ורק נוסף בשכלו עוד רעיונות על ידי הלימוד, אבל לא מתחדש אצלו כח שכלי, וכפי שציינת שמי שאין לו שכל כלל, לא יעזרו לו כמה שיעורים שישמע כדי ליצור אצלו שכל.
לעומת זאת בטיפה, אמנם חייב להיות כלי מתאים, אבל סוף סוף נוצר מזה תינוק, שהוא מציאות חדשה לגמרי, שלא הייתה קיימת כלל קודם.
|
הלל
29/04/2019
|
השפעת הרב והשפעה הטיפה
ב"ה.
תודה.
זה שיש חילוק בהשפעה זה מובן, עדיין לא ברור למה אומרים שזה רק הארה ולא עצם.
(אם הכוונה היא ביחס לעצם של הבן אדם אז אני מבין שרק בגשמיות הוא משפיע את העצם שלו וכמו שאמרת שנוצרת מציאות חדשה, לעומת השכל ששם הוא לא משפיע מציאות חדשה ולכן זה רק הארה ביחס לעצם. אבל בנוגע לעצם ההשכלה מניין לנו שהוא משפיע רק הארה ולא את עצמות ההשכלה, ובמיוחד את ההוכחה אני לא מבין?)
|
הלל
29/04/2019
|
השפעת הרב והשפעה הטיפה
אבל ההשכלה זה מציאות חדשה (מציאות מסוג אחר כמובן.) שלא הייתה אצל התלמיד ועכשיו היא נמצאת אצלו.
|
שי שמעון כהן
29/04/2019
|
מציאות חדשה
כמובן, ניתן להתייחס לכל דבר בכמה אופנים. והרבה פעמים, הרי זה תלוי ביחס למה.
כשמביאים את ההשוואה של השפעת השכל ביחס להשפעת הטיפה, מתייחסים לרעיון השכלי כהארה מעצם השכל (אף שניתן באמת גם להתייחס אליו כעצם בפני עצמו). באופן כזה, המשפיע (הרב) אינו משפיע את עצם שכלו, ולכן גם אינו יוצר שכל אצל מי שאין לו.
(כמובן, אין בזה סתירה לכך שאפשר להתייחס לכל רעיון שכלי כעצם בפני עצמו, ואז אכן השפעת עצם הרעיון השכלי יכולה ליצור אצל התלמיד עוד רעיונות שכליים עצמיים).
לעומת זאת, השפעת הטיפה ביחס להשפעת השכל היא השפעה עצמית מובהקת, ולכן ביכולתה ליצור מציאות חדשה לחלוטין (אף שנדרש שתתקבל בתוך כלי).
בברכה.
|