משה כהנאוויטש
20/06/2018
|
נס שלמעלה לגמרי מהתלבשות בטבע
ב"ה
שלום וברכה!
קשה לי קצת מהמבואר במאמר ד"ה זה היום עשה הוי׳ נגילה ונשמחה בו, תשל"ח. שמסביר באות ג׳ שיש ג׳ סוגי ניסים והראשון הוא ׳נס שלמעלה מן הטבע׳ פי׳ שאינו מתלבש בהטבע ומביא לדוגמא הנס דקרי"ס, והפיכת המים לדם.
ואח"כ מביא שנקרא נס מלשון הרמה שמגביע ומעלה את הטבע. ואע"פ שכנ"ל נס כזו אינו מלובש בטבע (לפעול בו עלי׳). מכל מקום יש בו איזה יחס להטבע. ומביא שהוא כבקרי"ס שאע"פ שפעל שינוי מהות המים מכל מקום זהו רק פרט אחד (שעמדה כנד וכחומה) אבל המים נשארו מים כמקודם (ובכללות המים שנשארה בטבעה היתה העלי׳).
הנה קשה לי בזה אם כן איך זה מתאים עם הדוגמא של הפיכת המים לדם. לכאורה לא נשאר בה ענין של טבע ליכול להיות בו ענין ה׳נס׳ -עלי׳ בהטבע.
|
שי שמעון כהן
22/06/2018
|
הפיכת המים לדם
למשה היקר, שלום וברכה:
נהנתי לקרוא את שאלתך המחכימה, ואכן במבט ראשון זוהי קושיא עצומה. כיוון שב(תחילת )סעיף ד’ מביא שתי דוגמאות לנס שלמעלה מהטבע, מדוע בסוף סעיף ו’ מבאר רק את נס קריעת ים סוף? וכיצד יבואר הנס דהפיכת המים לדם?
אך כד דייקת שפיר, אין בזה שאלה כלל. כיוון שבכמה מקומות מבואר (ראה למשל שיחת ג’ תמוז תשנ"א, סוף סעיף ב’, ובהערה 27 שם), שאכן בהפיכת המים לדם, נשארו בעצם המים במהותם, ורק מצד הנס היו להם תכונות של דם. לכן כשפסקה המכה, הפכו הם בחזרה למים מעצמם, ולא נדרש נס מיוחד לזה.
אם כן, אין כאן כל שאלה, כי מציאות הטבע לא התבטלה, וממילא מובן כיצד הטבע התרומם.
שנזכה, לניסי הגאולה האמיתית והשלימה, תיכף ומיד ממש!
|