חיים משה
20/02/2018
|
בענין השגת החיובשלילה
במאמר לך לך תרס’’ו מבואר עניין לית מחשבה תפיסא בך כלל שזה קאי על עצמות אוא’’ס שלא שייך שם השגה כלל
ומבאר שיש שני מיני השגה א. השגת החיוב שיכול לומר על דבר איך ומה הוא
ב. השגת השלילה שאין לו הבנה בעניין הזה אבל הוא יודע מה הוא לא
ואומר שהשגת החיוב שייך באוא’’ס הממכ’’ע והשגת השלילה שייכת באוא’’ס הסוכ’’ע ולמעלה ממנו אין השגה
והנה בקונטרס התפילה כתוב ’’אה’ אחי ורעי הנה ידעתם כל מיני התבוננות הן בענין ממכ’’ע שכל משכיל יכול להבין הדבר לאשורו בחבד דנה’’ב והן בעניין סוכ’’ע ושלמעלה מסוכ’’ע שגם ענינים אלו יכולים לבא בהשגה והנחה טובה בחב’’ד דנה’’א’’ זה הציטוט פחות או יותר אבל זה לא מובן איך אומר שם שיתכן השגה בלמעלה מסוכ’’ע?
[אולי יתכן ואפשר לבאר זאת עפ’’י מאמר ויושת המלך לאסתר בתו’’א בעינין וכולא קמי כלא חשיב]
אשמח לתשובה בעז’’ה
|
שי שמעון כהן
21/02/2018
|
מה אפשר להשיג
לחיים היקר שלום וברכה:
נהנתי מאוד לקרוא את שאלתך המחכימה, ואת מראי המקומות המפורטים שציינת, ואנסה להשיב לפי קוצר דעתי.
ראשית אבאר, מדוע יש דרגות באלוקות שאין בהם השגה. אנו בני אדם גשמיים, ולכן מטבע הדברים אנו משיגים דברים גשמיים דווקא. יחד עם זאת, יש לנו השגה ברורה, בחיות של האור הממלא, שהיא כל קיומו של הנברא הגשמי.
האור הסובב לעומת זאת, הוא למעלה מהעולם, ואינו מתלבש בו. לכן אין לנו בו השגה ברורה, אלא רק אנו יודעים מה הוא לא. כי הוא רוחני, ואינו מתלבש בעולמות.
עצמות אור אין סוף, הוא לגמרי למעלה מהעולמות, ולכן אין בו השגה כלל.
אך יחד עם זאת, יש התבוננויות פרטיות (בנוגע לפרטים מסוימים בעצמות אור אין סוף), שאותם כן אפשר להשיג בשכל. למשל, ידוע שעתיק (שמקביל לעצמות אור אין סוף) נמשל לכח התענוג שבנפש. והרי בכח התענוג יש לנו איזו הבנה. זאת אומרת, שלהבין בשלימות את עצמות האור, אין לנו אפשרות. אבל להבין פרטים מסוימים בזה, זה כן אפשר.
כן נראה לעניות דעתי, ואולי אפשר גם לתרץ בעוד אופנים. אם תשובה זו אינה מניחה את דעתך, אנא שאל שנית.
|