ירון
27/08/2017
|
מצוה ראשונה
שלום וברכה.
במאמרי הצ"צ תרי"ד-תרט"ו , ד"ה וידבר גו’ החודש הזה לכם (דבר מלכות כי תצא של השבוע) כתוב:
"וכל המצוות נמשכו מהלכם שזהו מצווה ראשונה קרבן פסח" - לא מובן מהי המצווה הראשונה, מצד אחד כתוב שזהו קרבן פסח, בעוד שיש רש"י מפורש על הפסוק הנ"ל שמצווה הראשונה היא קדוש החודש, מה גם שלפי ההסבר הכל נמשך מה"לכם" (קדוש החדש) דהיינו שהיא המצווה הראשונה.
1. אז מהי המצווה הראשונה, קרבן פסח או קדוש החדש?
2. איך זה מסתדר בלשון הצ"צ שכותב מצד אחד "הכל נמשכו מהלכם" כלומר שקדוש החדש היא המצוה הראשונה, ואז ממשיך לכתוב שקרבן פסח היא המצוה הראשונה.
תודה מראש.
|
מערכת האתר
27/08/2017
|
קידוש החודש - הכנה לקרבן פסח
לירון היקר שלום וברכה!
שאלתך מעניינת, ובפשטות, התשובה לכך היא שאמנם המצוה הראשונה שנצטוו בה ישראל היא קידוש החודש, אבל באמת גם קידוש החודש נועד בשביל שיקריבו את קרבן הפסח במועדו, וכידוע שכמה מהדברים שבעבורם מעברים את השנה, קשור לאפשרות להקריב קרבן פסח בזמנה.
ולפי זה מובן, שאמנם מצות קידוש החודש היא המצוה הראשונה, ובה נאמר ’החודש הזה לכם’ וכל ה’לכם’ נמשך משם, אבל גם היא ’פרט’ ממצות קרבן הפסח, ולכן גם מצות קרבן פסח (הכוללת כמה וכמה מצוות כידוע, כולל קידוש החודש בכדי שיקריבו בזמן), היא המצוה הראשונה, ובאופן כזה הכל בא על מקומו בשלום.
|
ירון
28/08/2017
|
לשון התשובה מעט קשה
שלום וברכה!
לשון התשובה מעט קשה/מבלבל... מפני שראשון יש רק אחד. לא ניתן לומר "גם היא מצווה ראשונה". לכן, האם ניתן לומר שהמצווה הראשונה היא קדוש החודש, אבל המצווה הראשונה שנעשתה בפועל היא קרבן פסח? הרי כידוע מציווי על קדוש החודש היה הפסק עד שהקב"ה אמר למשה כזה ראה וקדש.
האם מסתדר לכבודו?
|
המערכת
30/08/2017
|
שבעים פנים לתורה
לירון היקר שלום וברכה!
מה שהצעתם הוא רעיון מעניין, אך צריך לבדוק אם יש לכך מקור בתורת החסידות.
מה שהתכוונתי לומר הוא, שאמנם מצות קידוש החודש היא המצוה הראשונה, אבל בהסתכלות כוללת, גם מצוה זו היא חלק מפרשת קרבן פסח, וכפי שנאמר בפסוק "החודש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה, דברו אל כל עדת בני ישראל לאמר בעשור לחודש הזה ויקחו להם איש שה לבית אבות"...
כלומר, מצות קרבן פסח כוללת כידוע כמה מצוות פרטיות, לא לשבור עצם, לא לאכול נא ומבושל, להקריב את הקרבן, לאכול אותו, ועוד. בנוסף יש בו עוד מצוה פרטית - לקדש את החדשים והשנים בשביל שקרבן פסח יוקרב בזמן.
לכן מובן שראשון זה רק אחד, והוא מצות קידוש החודש, אבל מכיוון שמצוה זו עצמה היא חלק מפרשת קרבן פסח, לכן באופן כללי יותר, גם קרבן פסח (הכולל את מצות קידוש החודש) היא מצוה ראשונה.
|